Dit aanbod kunnen we als maatwerk op jouw school verzorgen.
In het kort: in deze training leren we je hoe je jouw leerlingen kunt motiveren voor het lezen van fictie in het Engels/Duits/Frans/Spaans en voor de lessen literatuurgeschiedenis.
Voor wie: docenten MVT die hun fictie- en literatuuronderwijs zo vorm willen geven dat leerlingen gemotiveerd zijn, meer diepgang bereiken én tegelijkertijd hun taalvaardigheid ontwikkelen.
Wanneer en waar: in overleg
HERKENBAAR?
- Leerlingen maken te weinig leeskilometers
- Leerlingen lezen omdat het moet in plaats van voor hun plezier
- Leerlingen zijn ongemotiveerd voor de literatuurlessen
- Leerlingen scoren matig bij de literatuurtoets
Hoe gemotiveerd zijn jouw leerlingen om fictie te lezen? En lukt het jou om je leerlingen te enthousiasmeren voor literatuurgeschiedenis? Als je dit schooljaar werk wil maken van motiverend literatuur- en fictieonderwijs dan is deze training iets voor jou.
Uit recente onderzoeken blijkt dat leerlingen productieve opdrachten – opdrachten waarbij zij hun taalvaardigheid ontwikkelen – bij literatuur erg waarderen.
Tijdens deze training gaan we aan de slag met de vier gangbare benaderingen van literatuur; lezersgericht, tekstgericht, taalgericht en contextgericht. Bij elk van de vier benaderingen word je voorzien van een breed scala aan activerende werkvormen. Werkvormen die leerlingen betrekken bij de literaire werken en mondeling en schriftelijk doeltaalgebruik uitlokken. Leerlingen komen op die manier tot meer diepgang en kunnen zich niet meer onttrekken aan de literatuur- en fictielessen.
Daarnaast staat het creëren van een stimulerende leesomgeving op het programma. Hoe stimuleer je vrij lezen en hoe help je leerlingen bij het kiezen van het juiste boek?
Aan het eind van de dag:
- Heb je een beter beeld van wat je met je literatuur- en fictieonderwijs wil bereiken.
- Heb je een schat aan concrete ideeën om de literatuur- en fictielessen effectiever, motiverender en activerender te maken.
- Heb je concrete ideeën om een stimulerende leesomgeving te creëren.
- Kun je leerlingen ondersteunen bij het kiezen van het juiste boek.
- Heb je concrete ideeën over toetsing/afsluiting van de onderdelen fictie en literatuur.
- Heb je een eigen motiverende lessenreeks ontwikkeld bij een (literair) werk naar keuze.