Leerlingen met een licht verstandelijke beperking en hun gedrag nader verklaard (speciaal onderwijs)

Informatie

In het speciaal onderwijs kom je in contact met kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Er wordt vaak beweerd dat kinderen met een LVB meer gedragsproblemen vertonen dan kinderen met een gemiddelde begaafdheid. Is dit zo? En zo ja, waar komen deze problemen vandaan? Leerkrachten moeten de oorzaken van de LVB kennen en daarop kunnen inspelen. Bovendien is het belangrijk om te weten wat een verminderde cognitie betekent voor de begeleiding van een leerling met gedrags- en leerproblemen.

In deze cursus duiken we dieper in op de classificatie LVB, de oorzaken, het functioneren van een kind met LVB en je rol als leerkracht in dit proces. De cursus is bedoeld voor leerkrachten in het speciaal onderwijs, maar is ook zeker interessant voor cursisten uit het regulier onderwijs.

Auteur(s)

prof. dr. Xavier Moonen

Doelstellingen

Na afloop van de cursus kun je:

  • de ontwikkelings- en gedragsproblemen benoemen van leerlingen met een LVB
  • met ouders en collega’s overleggen, samenwerken en reguleren op het gebied van LVB
  • een veilig, pedagogisch klimaat creëren zodat de leerling met een LVB ruimte heeft om te kunnen leren
  • je inleven in de leefwereld van leerlingen met een LVB en hun sociaal-culturele achtergrond en weet je hoe je hiermee rekening houdt in het onderwijs

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen