Inhoud kort:
Hoe meer je richting gepersonaliseerd leren gaat, des te vaker ben je met leerlingen in gesprek over hun leerproces. Leergesprekken vragen een bepaalde mindset; van jou in jouw rol als coach en van de leerlingen als mede-eigenaar van het leerproces. Deze training legt een goede basis voor het kunnen voeren van fijne leergesprekken met leerlingen
Doel:
Relatie is het toverwoord voor een goed gesprek: weten wat je van elkaar kunt verwachten en de tijd nemen om echt in gesprek te zijn. Ook komt er een stukje praktische organisatie bij kijken. Wie zijn de deelnemers en welk soort gesprek is handig en welke tafelopstelling is passend voor het moment? Ga je een gesprekscyclus opzetten en wil je dit verbinden aan een portfolio, al dan niet digitaal? Tijdens de training ga je op zoek naar antwoorden op deze vragen.
Je leert over verbale en non-verbale communicatie. Ook zul je merken dat het belang van de juiste vragen stellen absoluut de basis is van een goed gesprek:
3x luisteren versus 1 x spreken. De sleutel tot succes is vaak klein beginnen en weten waarom je met leerlingen in gesprek gaat. En denk nu niet dat leergesprekken alleen kunnen met oude kinderen. Ook de jongste kinderen zijn zeer kundige gesprekspartners. Zij weten precies wat ze al kunnen en wat ze nog willen leren.
Het is een training waarin veel geoefend wordt. Observeren, durven en doorzetten. Echt … leergesprekken leer je eigenlijk alleen door ze te doen!
Vervolg of alternatief:
- A3-2. Leergesprekken 2: Ik praat – jij praat – wij praten
- Persoonlijke begeleiding en coaching op de eigen werkplek
Overige informatie en materialen:
Vooraf lees je het boek ’Ik de leraar’ van Marcel van Herpen en ‘Leren zichtbaar maken’ van John Hattie (te vinden op internet). Verder bestudeer je de ‘Leerkrachtmatrix EXOVA –zelfreflectie’. Deze training is goed te combineren met begeleiding op maat in de eigen praktijksituatie.
Praktische informatie
Doelgroep: Leerkracht, IB-er
Duur: 1 dagdeel
Studietijd: 8-12 uur
Niveau: 1