De leergang ‘Teacher in the lead’ is bedoeld voor koplopers onder de opleiders in het mbo: ‘teachers in the lead’. Vanuit vak- en beroepskennis, gebaseerd op opleiding en praktijkervaring, hebben zij invloed en zeggenschap. Ze nemen het voortouw als gaat om de professionele ontwikkeling van hun beroep en werken samen met alle lagen in het onderwijs om structureel het onderwijs te verbeteren. Docenten weten wat haalbaar is en waar ruimte is voor verbetering voor de kwaliteit van het onderwijs. Vernieuwingen in het onderwijs vragen om een gezamenlijke inspanning en leiderschap van álle docenten. Om het gesprek hierover met onderwijsbestuurders goed te kunnen voeren, hebben de teachers in the lead kennis en contacten nodig. De leergang Teacher in the lead helpt hen deze kennis en contacten op te doen.
Doel van de leergang
Mbo-docenten met een voortrekkersrol krijgen inzicht in actuele ontwikkelingen en de (beleids)context van het mbo. De leergang gaat in op innovaties binnen het beroepsonderwijs en leert de deelnemers waar zij actuele informatie en kennis vinden. Ook het opbouwen van een netwerk staat centraal. De ‘teachers in the lead’ maken kennis met docenten van andere scholen en men mensen uit (beleids)organisaties rondom het mbo. Tijdens het ‘diner pensant’ gaan zij in gesprek met bestuurders, beleidsmakers en politici over zelfgekozen thema’s.
Thema’s uit de huidige leergang
In de huidige leergang komen verschillende actuele thema’s en vragen over het mbo aan bod:
- Actoren en instanties: Met welke (beleids)organisaties heeft het mbo-veld te maken? Hoe verhouden ze zich tot elkaar?
- Wet-en regelgeving: In welke richting ontwikkelt de discussie over het beroepsonderwijs zich? Hoe verhoudt zich dit tot het regeringsbeleid?
- Financieringsstromen: Wat zit er in de lumpsum? Welke andere financieringsbronnen zijn er nog meer?
- Professionalisering van opleiders: Wat is er nodig om opleiders in het mbo nog verder te professionaliseren? En wat is er nodig om het docentschap verder te ontwikkelen?
- Onderwijs-arbeidsmarkt: Hoe zit het met de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt? Hoe bereiden zij zich voor op toekomstige ontwikkelingen?
- Communicatie, lobby en beïnvloeding: De kracht van ambassadeurs BVMBO en Teachers in the lead zit in verbinden en communiceren, zowel binnen de school als daarbuiten. Hoe doe je dat precies?