Labelen of Handelen

Introductie

De module Labelen of Handelen gaat in op psychische labels in het onderwijs: wat vertellen de labels wel en niet, wat zijn de voor- en nadelen ervan, wie hebben er baat bij een label.

De meest voorkomende stoorniscategorieën in het onderwijs worden besproken, en daarnaast komen handvatten aan de orde voor het omgaan met de emoties en gedragingen welke die categorieën beschrijven.

Het doel van de module is dat deelnemers naderhand met een normaliserende bril naar gedrag in de klas kijken en praktische handvatten hebben om inclusief onderwijs te bevorderen en ook de kinderen met uitdagingen erbij te houden in waar mogelijk de reguliere school.

Wat levert het programma mij op?

  • Je leert kijken door een normaliserende bril
  • Je krijgt kennis over veelvoorkomende stoornissen in het onderwijs: ADHD, ASS, Angst
  • Je ontwikkelt handvatten om achter hardnekkig probleemgedrag te kijken en om met ingewikkeld gedrag om te gaan.

Voor wie

Deze cursus is geschikt voor IB’ers, KC’ers en leerkrachten die op hun school/scholen willen bijdragen aan het normaliseren en demedicaliseren van emotionele en gedragsproblemen van leerlingen. in deze cursus krijg je kennis en de handvatten om dat te doen. De inhoud van de cursus is afgestemd op het regulier basisonderwijs.

Programma

Bijeenkomst 1 – De biomedische versus de pedagogische visie

Het theoretische deel van deze bijeenkomst gaat over de dominante biomedische visie versus de kindvriendelijke pedagogische versie. In het praktische gedeelte gaat het over de randvoorwaarden voor een pedagogisch klimaat en over het voorkomen van ongewenst gedrag.

Tussen bijeenkomst 1 en 2 zal je zelfstudie doen en opdrachten maken.

Bijeenkomst 2 – Van stoornissen naar signaalgedrag

In deze bijeenkomst is de theorie gericht op de drie veelvoorkomende stoornissen in de klas: ADHD, ASS en Angst en over de voor- en nadelen van het psychisch labelen. De praktische vaardigheden zijn gericht op het waar nodig op een positieve wijze bijsturen van leerling gedrag en het kijken achter hardnekkig gedrag.

Tussen bijeenkomst 2 en 3 zal je zelfstudie doen en opdrachten maken.

Bijeenkomst 3 – Stappen naar inclusief onderwijs

In de laatste bijeenkomst gaat de theorie over passend en inclusief onderwijs en over de vraag waarom inclusief onderwijs niet van de grond lijkt te komen. In het praktische gedeelte blikken we terug op de eerder besproken vaardigheden en gaan we ermee oefenen middels ingebracht casuïstiek. we sluiten de cursus ad met een geïntegreerde terugblik op de theorie en praktijk.

De module wordt afgerond met een eindopdracht.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 4 nov. 20253 bijeenkomsten€ 1250