Trainingen voor basisscholen en middelbare scholen
over hoogbegaafdheid in het onderwijs
La Luna verzorgt trainingen op het gebied van hoogbegaafdheid, zowel op basis- als middelbare scholen. De trainingen worden afgestemd op de specifieke hulpvraag van een school en passend bij de visie en mogelijkheden van de school.
Bij La Luna vinden wij het erg belangrijk dat de docenten vooral leren hoe ze de vertaalslag kunnen maken van theorie naar praktijk. Dat houdt in dat de trainingen een interactief karakter hebben.
Mogelijkheden zijn:
- Informatiebijeenkomst over hoogbegaafdheid, zowel voor team als ouders
- Opzetten van schoolbeleid op het gebied van hoogbegaafdheid
- Klassikale sociale vaardigheidslessen op locatie, zowel voor basis- als voor voortgezet onderwijs
- Trainen van IB-ers in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen
- Training Wereldtaal
- Training Het Hoogbegaafde Jonge Kind (groep 1-3)
- Opzetten van leerplannen op maat en begeleiden van leerkracht en leerling
- Trainen van een team waarin de eigen praktijksituatie centraal staat
Hoogbegaafdheid
Men spreekt van hoogbegaafdheid als er sprake is van een duidelijk bovengemiddelde intelligentie (IQ boven 130). Helaas wordt ‘hoogbegaafdheid’ vaak niet gesignaleerd, omdat men hoogbegaafdheid benadert vanuit een bepaald stereotiep beeld. Om op hoogbegaafd niveau te kunnen presteren, moeten de omgevingsfactoren (thuis,school en vrienden) van een kind aansluiten op zijn of haar behoeftes.
Als een kind bijvoorbeeld problemen heeft op sociaal-emotioneel gebied (vaak wordt het probleemgedrag van het kind veroorzaakt doordat hij op een “ander niveau” denkt dan zijn leeftijdgenoten) zal dat niet alleen zijn weerslag hebben op het welbevinden van het kind, maar vaak ook op zijn cognitief functioneren. Het kind kan dan bijvoorbeeld gaan onderpresteren d.w.z. de schoolprestaties komen niet overeen met de hoge intellectuele vermogens.
Sommige kinderen krijgen ook lichamelijke klachten, omdat ze zich niet fijn voelen op school. Andere kinderen kunnen thuis boos, brutaal en/of koppig gedrag gaan vertonen enzovoorts.
Wanneer kinderen echt vastlopen in hun ontwikkeling op sociaal-emotioneel en/of cognitief gebied, is het voor ouders en leerkrachten vaak moeilijk effectieve hulp te bieden.