Functioneringsgesprekken

Luisteren, structuur aanbrengen, feedback geven en ontvangen, confronteren, wensen bespreken; in een functioneringsgesprek wordt veel gevraagd van uw veelzijdigheid als schoolleider.

Het centrale doel van een functioneringsgesprek is verbetering. Verbetering van het functioneren van een werknemer en minstens zo belangrijk, verbetering van de onderlinge samenwerking tussen een medewerker en diens leidinggevende. En dat alles op basis van gelijkwaardigheid!

Voor werknemers zijn functioneringsgesprekken belangrijk omdat hun wensen erin besproken worden en dus ook het verdere verloop van hun loopbaan.
Juist doordat er in een functioneringsgesprek zoveel verschillende gespreksonderwerpen aan bod komen is het als leidinggevende heel belangrijk om te beschikken over een breed scala aan gespreksvaardigheden.

Wanneer vraag ik door als leiddinggevende en wanneer spreek ik juist aan?
Hoe leer ik écht te luisteren naar mijn werknemer?
Hoe voorkom ik dat feedback geven de sfeer verpest?
Hoe ontvang ik op een goede manier feedback van mijn werknemer?
Uit welke onderdelen bestaat een functioneringsgesprek?

Deze en nog vele andere vragen komen in de training functioneringsgesprekken aan bod. Door middel van veel praktisch oefenen worden verschillende gesprekstechnieken ingeoefend. Daarnaast is er ook ruimte voor de theorie achter het functioneringsgesprek.

Aan bod komen onder meer:
– Voorbereiden en structuur van het functioneringsgesprek
– ‘Werknemergerichte’ aandacht ontwikkelen
– Gespreksvaardigheden als LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen), confronteren, feedback geven
– Rollenspelen en inoefening met een trainingsacteur

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen