Formatief evalueren in de school

Informatie

Het is een veelbesproken onderwerp in onderwijsland: formatief evalueren. Of is het formatief handelen of formatief toetsen? In deze cursus legt curriculumexpert Gerdineke van Silfhout uit dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke term je gebruikt, als de focus maar ligt op het leren van leerlingen. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden neemt ze je mee langs de vijf fasen van formatief evalueren. Wat zie je bij jouw docenten al terug en wat kan (nog) beter? Ook de schoolbrede aanpak komt aan bod. Hoe kun je formatief evalueren een plek geven in de school? Gerdineke deelt tips en ervaringen van deelnemende scholen aan de leernetwerken ‘Formatief evalueren’. Hoe hebben zij het geïmplementeerd in de school? Wat werkt wel en wat niet?  

Auteur(s)

Gerdineke van Silfhout

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je inzicht in wat formatief evalueren is en wat niet.
  • kun je uitleggen wat de voordelen zijn van formatief evalueren voor leerlingen en docenten.
  • heb je inzicht in hoe formatief evalueren er concreet uit kan zien.
  • kun je formatief evalueren via verschillende aanpakken een plek geven in de school.

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen