In het onderwijs wordt er veel energie gestoken in het differentiëren om beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Zo wordt niveau-en instructie differentiatie veelvuldig toegepast. Maar wanneer we in de praktijk kijken zien we behalve de aanpassing van de duur van de instructie en de moeilijkheid van verwerking niet zo veel verschil. Gek genoeg wordt er in didactiek nauwelijks gedifferentieerd. Leerkrachten willen vaak wel variëren in didactiek maar men is zich er niet altijd van bewust welke variatie in didactische activiteiten mogelijk zijn. Met de module Didactisch DNA wordt je kijk op differentiëren verrijkt. Je maakt kennis met de vier grote leertheorieën welke vertaald worden in een rijk palet aan didactische activiteiten. Deze module biedt handvatten om leerdoelen effectiever te bereiken en beter tegemoet te komen aan verschillen tussen leerlingen.
Wat leer je
- Je vergroot je kennis over didactiek
- Je maakt kennis met vier didactische profielen en bijhorende leertheorieën
- Je leert hoe je je eigen didactiek kunt verrijken
Voor wie
Leerkrachten/Docenten
Praktische informatie
De E-learning module is in eigen tijd en tempo te volgen. Bij de online video hoort een te downloaden werkboek met een samenvatting, opdrachten, bronnen en een evaluatieformulier.
Studieduur: circa 3 uur