Digitale geletterdheid: computational thinking

Informatie

Digitale technologie speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Om hierin zelfstandig te kunnen functioneren is het essentieel om digitaal vaardig te zijn. Maar welke vaardigheden moeten leerlingen beheersen om digitaal geletterd te zijn? Een onderdeel daarvan is computational thinking, een manier van denken die niet alleen relevant is voor toekomstige programmeurs.

In deze cursus vertelt Pauline Maas je wat computational thinking is en laat zij zien hoe je hiermee in de klas aan de slag kunt gaan. Pauline behandelt activiteiten waar je geen computer voor nodig hebt, maar zij neemt je ook mee in de wereld van games, apps en programmeren. De cursus bevat lesactiviteiten voor de onder-, midden- en bovenbouw.

Auteur(s)

Pauline Maas

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • jouw leerlingen spelenderwijs computational thinking aanleren
  • de basisprincipes van computational thinking koppelen aan je eigen curriculum
  • omgaan met de uitdagingen van computational thinking-lessen

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen