De startende mentor

Als mentor ben je het eerste aanspreekpunt voor jouw leerlingen en hun ouders. In die rol komen er veel verschillende taken en verantwoordelijkheden op je pad. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat leerlingen zich prettig voelen bij jou in de klas en hoe zorg je voor een goede groepsdynamiek? Hoe voer je jouw mentorgesprekken op een manier waarmee je je leerlingen motiveert en zelf regie geeft over hun leerproces?

Tijdens de cursus behandelen we essentiële onderwerpen, zoals groepsdynamiek, oudergesprekken, de-escalatie en het borgen van een veilige leeromgeving. Je leert hoe je groepsdynamiek kunt begrijpen en effectief kunt inspelen op groepsvorming. Met behulp van kernkwadranten en interventies op de onderstroom leer je hoe je een veilige en vertrouwde sfeer kunt creëren in je mentorgroep. Je leert een oplossingsgerichte gespreksstructuur toe te passen. Ook krijg je handvatten voor het voeren van oudergesprekken en het opbouwen van constructieve communicatie met ouders. Met praktische tools en inzichten helpen we je om een zelfverzekerde en competente mentor te worden.

Voor wie is de cursus De startende mentor

Deze training is voor (startende) mentoren die meer kennis en vaardigheden willen opdoen voor het begeleiden en coachen van hun leerlingen. Zo ben je optimaal voorbereid voor jouw werk als mentor.

Jouw resultaten

  • Je kent de kwaliteiten die jij in je rol als mentor kan inzetten
  • Je weet hoe je een veilige sfeer kan creëren in de groep
  • Je kan gestructureerde mentor gesprekken voeren met leerlingen en ouders
  • Je kan oplossingsgericht taalgebruik inzetten
  • Je hebt een coachende houding richting je leerlingen
  • Je hebt concrete gesprekstechnieken om je leerlingen te motiveren
  • Je kunt omgaan met pesten en de-escalatie

Programma

Hoe ziet het programma van de cursus ‘De startende mentor’ eruit? Wat ga ik doen en bereiken per bijeenkomst? Je leest het in onderstaand overzicht!

Bijeenkomst 1 – Groepsdynamiek

Tijdens de eerste bijeenkomst staat groepsdynamiek centraal. Je ontdekt wat jouw eigen kwaliteiten en valkuilen zijn als persoon. Vervolgens koppel je dit aan hoe jij deze waarden laat terugkomen in jouw mentoraat. Je wordt je bewust van het effect dat jouw kwaliteit kan hebben op anderen en hoe de kwaliteiten van anderen invloed kunnen hebben op jou. Ook leer je meer over de fasen die jouw groep doormaakt op de weg naar een succesvolle groep en krijg je handreikingen voor interventies die je kunt doen om de veilige sfeer in je groep te creëren en te behouden.

Onderwerpen:

  • Kernkwadranten
  • Groepsvorming
  • Veilige sfeer
  • Interventies op de onderstroom

Wat ga ik bereiken?

  • Je kunt jouw kwaliteiten benoemen die je kan inzetten in jouw mentorschap
  • Je kunt benoemen hoe je een veilige sfeer kan creëren in de klas
  • Je kent de fasen van groepsvorming

Bijeenkomst 2 – Coachhouding

Tijdens de tweede bijeenkomst leer je verschillende gesprekstechnieken die je in kan zetten wanneer je gesprekken voert met leerlingen. Ook doorloop je de stappen van de oplossingsgerichte gespreksstructuur.

Onderwerpen:

  • Coachhouding
  • Oplossingsgerichte gespreksstructuur
  • Hoe-vragen
  • LSD
  • Schaalvraag
  • Wondervraag

Wat ga ik bereiken?

  • Je kunt het verschil benoemen tussen adviseren en coachen
  • Je weet hoe je het gesprek met een leerling kunt openen
  • Je kun je de hulpvraag van de leerling verhelderen
  • Je kunt de schaalvraag en de wondervraag inzetten in een oplossingsgericht coachgesprek

Startdata en locaties

  • 7 jan. 20262 bijeenkomsten€ 599
  • 12 mrt. 20262 bijeenkomsten€ 599
  • 27 mei. 20262 bijeenkomsten€ 599