De fysieke leeromgeving als vertaling van de onderwijsvisie

Informatie

Werkt het schoolgebouw of de inrichting niet voor het onderwijs dat jullie (willen) geven? Is het meubilair aan vervanging toe? Of is er nieuwbouw op komst en is dit jullie kans om de school en het onderwijs anders in te richten? Deze cursus richt zich op het begrijpen van de relatie tussen de onderwijsvisie en de fysieke leeromgeving. De cursus is ideaal om de eerste stappen van de (her)inrichting te verkennen om zo een optimale leeromgeving te creëren die de onderwijsvisie ondersteunt en het leren bevordert.

Atje Deinum en Lotte van Egmond behandelen de verschillende stappen in het inrichtingsproces, van conceptontwikkeling tot uitvoering en evaluatie. Zij belichten de rol van de schoolleider en besteden aandacht aan het betrekken van het team en leerlingen bij het inrichtingsproces. Atje en Lotte bespreken verschillende criteria voor een goed ingerichte leeromgeving, waaronder functionaliteit, flexibiliteit en elementen van invloed. Tot slot spreekt Lotte met twee schoolleiders de facetten van het (her)inrichtingsproces op hun school in relatie tot hun onderwijs.

Auteur(s)

Lotte van Egmond, Atje Deinum

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in de relatie tussen de onderwijsvisie en de fysieke leeromgeving
  • weet je wat de criteria voor een goed ingerichte leeromgeving zijn
  • heb je je verdiept in de verschillende stappen in het inrichtingsproces
  • weet je wat jouw rol als schoolleider in het inrichtingsproces is
  • weet je wat de stappen zijn om het team en de leerlingen te betrekken bij het inrichtingsproces

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 1 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen