Postacademische cursus signaleren, diagnostiek en begeleiding bij autisme / ASS
De laatste jaren is het denken over autismespectrumstoornissen (ASS) enorm in beweging en veranderd. Dankzij wetenschappelijk onderzoek en dankzij de ervaringsverhalen van de mensen met een ASS zelf.
Een ASS zit veel meer aan de binnenkant en is regelmatig aan de buitenkant meer verborgen, zeker bij kinderen en jongeren met een goede intelligentie en bij meisjes. Om een ASS te herkennen en vast te kunnen stellen wordt daarom een meer genuanceerde kijk op de gedragskenmerken van ASS gevraagd. Waarbij kennis over de verscheidenheid en meer subtiele uitingsvormen, inclusief de verschillen tussen jongens en meisjes, en de impact van camoufleren een belangrijke basis vormen. Ook om op een andere manier vragen te kunnen stellen waarmee belangrijke informatie voor de (differentiaal) diagnostiek kan worden verkregen.
Daarbij zorgt het kennen van de onderliggende cognitieve modellen bij ASS voor een beter begrip van binnenuit, zowel voor de persoon met een ASS zelf als voor zijn of haar omgeving. Inmiddels kennen we naast de meer traditionele modellen als Theory of Mind en Centrale Coherentie ook nieuwe cognitieve modellen als de Predictive Coding Theorie en HIPPEA.
Het zijn deze nieuwe, meer genuanceerde en verdiepende inzichten over ASS die leiden tot andere visies over passende interventies en die (nieuw) perspectief bieden voor kinderen en jongeren met een ASS en hun gezinnen. Zo is in de behandeling en begeleiding meer het accent komen te liggen op het van binnen naar buiten werken: van inzicht geven in ASS en de eigen identiteitsontwikkeling naar het behandelen van co-morbide stoornissen en leren van (sociale en communicatieve) vaardigheden. En is er steeds meer aandacht voor welbevinden en emotionele draagkracht.
Naast behandeling of begeleiding van het individu is het belangrijk om in de behandeling tegelijkertijd oog te hebben voor het gezin en het perspectief van de ouders. Een ASS treft namelijk niet alleen het kind, maar het hele gezin. Soms is sprake van een ouder of ouders met een ASS, wat zowel het opvoederschap als de ouderbegeleiding op een eigen wijze zal inkleuren.
In deze cursus komen alle genoemde thema’s aan bod. Met de nieuw opgedane kennis en vaardigheden op het gebied van de beeldvorming, diagnostiek, behandeling en begeleiding kun jij vervolgens hét verschil maken voor kinderen en jongeren met een ASS en voor hun omgeving.
Kernpunten:
- Een verdiepende en meer genuanceerde kijk op ASS.
- State of the art kennis en vaardigheden.
- Een brede scope aan thema’s binnen het centrale thema van ASS: van herkennen en signaleren tot diagnosticeren en behandelen en begeleiden van kind/jongere én ouders/gezin.
- Een optimale verbinding tussen theorie en praktijk door de inbreng van eigen casuïstiek van cursisten, voorbeelden uit de praktijk en beeldmateriaal.
- De docent is én wetenschappelijk én praktijk gericht en generalist binnen het specialisme ASS.
Prijs inclusief:
- toegang tot de online leeromgeving van PAO
- uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning)
- geaccrediteerd certificaat
- uitgebreide lunch
Accreditaties
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 328151 | 30,0 |
NIP K&J | 531146 | 26,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 13,0 opleiding – diagnostiek 3,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 531146 | 26,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 13,0 opleiding – diagnostiek 3,5 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 531146 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan onderstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online.
Voor wie
Psychologen en pedagogen werkzaam in onder andere de gespecialiseerde GGz, basis GGz, jeugdhulp (niet GGz), jeugdbescherming, zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, onderwijs of het sociale domein (bijvoorbeeld wijkteam) die werken met een (vermoeden van een) autismespectrumstoornis.