Concretiseren toekomst examencommissie

Onderwijsinstellingen bevinden zich op dit moment in een aantal grote transities. Er zijn strategische processen in gang gebracht om onderwijs flexibeler, duurzamer persoonlijker en/of studentgericht te maken. En dat zijn slechts enkele voorbeelden van de strategische opgaves waar onderwijsinstellingen voor staan. Vaak is er binnen de onderwijsinstelling wel een beeld van hoe de organisatie er over een aantal jaren uit zal gaan zien. Maar wat betekent het concreet voor de examencommissies? Wat gaat er voor hen eigenlijk veranderen? Wat betekent het voor een examencommissie wanneer een onderwijsinstelling de ambitie heeft om te gaan werken met een talentenpaspoort of examenbesluiten anders te willen verantwoorden? Wat gaat er voor hen veranderen wanneer het onderwijs over een paar jaar is gepersonaliseerd?
In deze werksessie werken we samen aan een concreet antwoord op deze vragen. Wat zijn de implicaties van de strategische doelen voor ons als examencommissie? Wat gaan wij straks precies (anders) doen en wat moeten we daarvoor leren?

Voor wie?

Leden van examencommissies.

Wat is het doel?

In de sessie gaan we samen op zoek naar de essentie van de examencommissie; waarom bestaan we? En wat moeten we bereiken in het kader van de toekomst van de organisatie waar we werken? Wat moeten we daarvoor kunnen en op welke manier willen we dat gaan doen? Het antwoord op deze vier vragen wordt vastgelegd in een vierluik. Vervolgens brengen we op basis van het vierluik de stakeholders van het team in kaart; Wie heeft welke belangen? Wat hebben we van elkaar nodig en wat kunnen we voor elkaar betekenen? Op basis van de concretisering en de stakeholderkaart sluiten we de dag af met het beantwoorden van een aantal vragen: Waar gaan we morgen mee stoppen? Waar gaan we mee beginnen en waar moeten we vooral mee doorgaan? Resultaat van de dag is een concreet beeld van het team (1 A4) en het speelveld waarbinnen het team de ambities wil behalen. Ook weten deelnemers wat ze morgen concreet kunnen gaan doen om het proces te versnellen. Ze kunnen dus direct aan de slag met de nieuwe inzichten.

Hoe ga je aan de slag?

Tijdens de bijeenkomst werken de deelnemers samen aan concrete, korte opdrachten. De werksessie begint met een korte theoretische inleiding en een verkenning van de kaders die er binnen de school zijn. De strategische doelen van de organisatie die van invloed zijn op examinering vormen het primaire kader. Vanuit deze basis gaan de deelnemers werken aan de concretisering van de toekomst van de examencommissie Dit doen we in de vorm van een vierluik. In verschillende rondes (break-outs en plenair) worden de vier onderdelen geformuleerd, aangescherpt en verbeterd. Wanneer het eerste resultaat staat, brengen we de belangrijkste stakeholders in kaart met behulp van stakeholdermapping: een fysieke weergave van staat iedereen en wat we voor elkaar kunnen betekenen? We eindigen de dag door na te denken over wat het concrete toekomstbeeld vraagt van het gedrag van de commissie; wat gaan we morgen anders doen?

Wat is de investering?

  • Tijdsinvestering: 1 dag
  • Datum en locatie: in overleg
  • Kosten: € 2.250,- per groep van maximaal 14 personen

Maatwerk: kosten afhankelijk van de keuzes die in overleg met u worden gemaakt.

Hoe ziet de afronding eruit?

  1. Evaluatie
    Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst. De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever.
  2. Bewijs van deelname
    Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende: De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten.

Snel naar

contact opnemen