Stimuleer motivatie, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij je leerlingen
- Yfke durft geen keuzes te maken zonder jouw goedkeuring.
- Sara stelt bijna geen vragen en toont weinig nieuwsgierigheid in de lesstof.
- Lio geeft snel op en roept direct om hulp als hij iets niet snapt.
- Zoë leert vooral voor toetsen, de kennis beklijft niet.
Zomaar wat voorbeelden van leerlingen die weinig autonoom zijn in de klas.
Terwijl zelfsturing de motor tot betrokkenheid is! Hoe meer controle leerlingen ervaren in hun leerproces, hoe groter hun motivatie. Reeve, J. (2006)
Maar hoe geef je leerlingen meer autonomie zonder het overzicht te verliezen? En wat vraagt het bevorderen van autonomie bij je leerlingen van jou als leraar?
Autonomie in de klas – wie stuurt er eigenlijk echt?
Tijdens dit congres duiken we in de wetenschap achter zelfsturing, onderzoeken we de invloed van jouw pedagogische houding en vertalen we autonomie naar de onderwijspraktijk. Je krijgt antwoord op onder meer de volgende vragen:
- Hoe versterk je zelfsturing bij je leerlingen?
- Hoe beïnvloedt jouw leraarstijl de ontwikkeling van de autonomie van je leerlingen?
- Hoe integreer je met kleine aanpassingen meer ruimte voor autonomie in je dagelijkse onderwijspraktijk?
Wat deelnemers zeggen
De congressen van Medilex Onderwijs zijn altijd top geregeld en super informatief! Mega tevreden over. – Sanne BijlandMedilex Onderwijs weet perfect in te spelen op de behoefte van scholen. Ze halen veel kwaliteit in huis. Ik ben tevreden! – Pieter (docent op het mbo)Medilex Onderwijs zorgt altijd voor hele goede sprekers. Heerlijk: hier kun je wat mee in de praktijk – Rianne, vo docentMedilex Onderwijs zorgt altijd voor goede sprekers. Je komt na een congres altijd goed gevuld thuis! Hier kun je wat mee in de praktijk. – John (docent in het vo)Ik bezoek met enige regelmaat nascholing van Medilex Onderwijs. Zeer toepasbaar! – Robin over Medilex OnderwijsPrima nascholingsdagen altijd bij Medilex Onderwijs. Goede locaties, prima catering en inspirerende cursussen. Nog nooit van 1 spijt gehad – Ingrid Stroosnijder over Medilex Onderwijs