Het grootste effect na een training wordt volgens ons pas bereikt wanneer de vraag van de klant de kern van de training is. Daarom werken wij vraaggericht. We starten met een intake om de huidige werkwijze en vraag helder te krijgen. Op basis daarvan ontwerpen we een programma. Een groep mensen kenmerkt zich door zijn eigen krachten en valkuilen. Het startpunt van een training is daardoor altijd anders. De ABC methodiek is een praktische en concrete manier van kijken naar lastig gedrag. Het werkt goed samen met methodieken die al bestaan binnen de organisatie, zoals: oplossingsgericht werken, systemisch werken en, voor scholen, de positive behavior system. De ABC methodiek is een aanvulling en verdieping voor het omgaan met lastig gedrag.
Enkele weken na de training bespreken wij het evaluatierapport. Dit rapport wordt gemaakt op basis van de door onze cursisten ingevulde evaluatieformulieren. In dit gesprek geven wij o.a. adviezen aan onze opdrachtgever om de methodiek binnen de organisatie blijvend te integreren.
ABC-methodiek
Binnen onze maatschappij is agressie al jarenlang een thema dat de aandacht heeft. De kans om met agressie in welke vorm dan ook in aanraking te komen is aanzienlijk en vraagt binnen de werkrelatie om een professionele houding. Accare (kinder- en jeugdpsychiatrie) heeft de ABC-methodiek (Agressievisie, Beroepshouding en Communicatie) ontwikkeld. Deze methodiek geeft een brede basis om aan te kunnen sluiten bij de leerling, cliënt en zijn systeem. Het is gericht op erkenning bieden, verantwoordelijkheid nemen en laten en het vraagt om een proactieve aanpak. Wij zijn als SMK-trainingen gecertificeerd door Accare om deze training te geven.
Breed toepasbaar
De ABC-methodiek richt zich op het voorkomen van en het omgaan met lastig gedrag, boosheid en agressie en richt zich vooral op werkers in de hulpverlening en het (speciaal) onderwijs.
Met behulp van de ABC-methodiek wordt geleerd:
- Signalen van spanning vroegtijdig te herkennen en gepaste interventies in te zetten om spanning te doen afnemen.
- Effectief om te gaan met eigen spanning die kan oplopen bij onwenselijk gedrag van de leerling en cliënt.
De ABC-methodiek bevordert de samenwerking tussen medewerkers en biedt handvatten om handelingsplannen met en voor leerlingen en cliënten te maken.
Win – win
Het win-win principe vormt een goede basis in het omgaan met leerlingen en cliënten. Het is respectvol en draagt bij aan een gezonde samenwerking. Win-win geeft ruimte tot ontplooiing, het leren van verantwoordelijkheid en doet recht aan de autonomie van beide partijen. Bij onwenselijke situaties biedt win-win een kader om preventief, direct of via vervolgacties, adequaat en respectvol situaties aan te pakken.
ABC-piramide
Een centraal model binnen de ABC-methodiek is de ABC-piramide. De piramide is een classificatiemodel. Het biedt werkers, leerlingen en cliënten een kader in het omgaan met oplopende spanning en agressie. Daarnaast is het een raamwerk om op basis van samenwerking leerlingen en cliënten verantwoordelijkheid en alternatief gedrag te leren.