We weten steeds beter hoe belangrijk het is om direct in groep 1 aan te sluiten bij de ontwikkeling van het kind. Maar hoe kun je slimme kleuters herkennen en hen bieden wat ze nodig hebben? Wil jij duidelijke richtlijnen bij het signaleren, praktische handvatten voor een passend aanbod en tips om dit uit te voeren in een volle kleuterklas met zoveel verschillende leerbehoeftes?
Tijdens deze module krijg je op een praktijkgerichte wijze inzicht in de vele facetten van begeleiding van kleuters en hun ontwikkeling. De module staat al sinds jaren op ons programma en wordt meerdere keren per jaar gegeven. Deelnemers zijn ontzettend enthousiast, zo scoorde de module eerder een 9 gemiddeld!
Veel leerkrachten en begeleiders van slimme kleuters hebben de volgende vragen:
- Hoe herken ik een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong?
- Hoe bepaal ik een passend aanbod voor de meer-of hoogbegaafde kleuter?
- Hoe zorg ik voor een goede balans tussen cognitieve uitdaging en spel?
- Hoe organiseer ik dit aanbod praktisch gezien in mijn volle kleutergroep?
- Wat bied je kleuters aan die al kunnen lezen en/of schrijven?
- Wanneer is versnellen wenselijk?
- Hoe houd ik de kleuter gemotiveerd?
- Hoe voorkom je onderpresteren?
Tijdens deze specialisatiemodule komen onder andere de volgende aspecten aan bod:
- Signaleren
- De sociale enemotionele ontwikkeling
- Werken met hogere denkniveaus
- Ontwerpen van uitdagende activiteiten
- Voorkomen van faalangst en onderpresteren.
We gaan daarbij uit van een visie op het jonge kind waarin welbevinden en betrokkenheid voorwaarden zijn om te komen tot ontwikkeling. Het leren in vrije speel-leersituaties past bij de ontwikkelingsbehoeften van kleuters. Het scheppen van een rijke leeromgeving is daarbij van groot belang. Immers:
“Het spel van het kleine kind bevredigt een diepe, aangeboren nieuwsgierigheid die hem voortdurend beweegt tot nieuwe opdrachten dir hij zichzelf geeft, waarin hij zijn kennis van zichzelf en zijn omgeving uitbreidt.” Emmi Pikler.
Voor wie
Als deelnemer heb je een HBO-denkniveau, een duidelijke affiniteit met begeleiding van jonge kinderen en onderwijs. In de praktijk zien we veel interesse bij onderbouwleerkrachten die extra verdieping zoeken, Intern Begeleiders en onderbouwcoördinatoren.
Inhoud
We starten elke dag met een stukje theorie, zodat je een goed inzicht ontwikkelt in de speciale onderwijsbehoeften van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Daarna vinden we het vooral heel belangrijk dat je de uitgangspunten van de theorie in praktijk kunt brengen. Daarom besteden we een deel van de trainingen aan de verkenning van geschikte materialen, het ontwerpen van uitdagende speel-leeractiviteiten, het oefenen van vaardigheden en het bespreken van casussen. In de praktijkopdrachten ga je hiermee verder aan de slag.
Dag 1 – Waarnemen
- Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong?;
- Definities en modellen;
- Kenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong;
- Rol tekeningen;
- Rol ouders;
- Beleid rondom intake, signaleren;
- Bekijken materialen/methodieken.
Huiswerk: Praktijkopdracht
Dag 2 – Begrijpen
- Terugblik op dag 1 en huiswerkopdracht;
- Aan de slag met een casus;
- Breinontwikkeling;
- Motorische ontwikkeling;
- IJsberg: onder het wateroppervlak;
- 7 uitdagingen slimme kleuters;
- Creatief denken;
- Leerkrachtvaardigheden;
- Bekijken materialen/methodieken.
Huiswerk: Praktijkopdracht
Dag 3 – Plannen/realiseren
- Terugblik op dag 2 en huiswerkopdracht;
- Schoolrijpheid;
- Overgang van groep 2 naar groep 3;
- Klassenmanagement;
- Praktische vertaalslag;
- Busy Boxes;
- Taxonomie van Bloom, toepassen hogere denkorde vaardigheden;
- Filosoferen met kleuters;
- Onderzoekend leren;
- Creatief denken.
Terugblik op formats uit dag 1 en 2
Materialenmarkt: bekijken van materialen en methodieken.
Na afloop kun je…
- Een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en een goed onderbouwd stappenplan opstellen om te komen tot een helder advies.
- Onderwijs in een reguliere of exclusieve setting zo vormgeven, dat je tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
- Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Uitdagende leeractiviteiten ontwerpen waarbij je een beroep doet op vaardigheden in de hogere denkorde.
Data en locatie
De opleiding bestaat uit een 3-tal dagen met tussenpozen van een aantal weken om de gelegenheid tot het maken van opdrachten te krijgen.
We starten om 09:30 uur en we stoppen om 16:30 uur. Zorg ervoor dat je om 09:00 uur aanwezig bent voor een soepele start van de dag.
Voor lunch, koffie en thee wordt gezorgd.Op de volgende data zal de specialisatiemodule gaan plaatsvinden:
Groep A
- Bijeenkomst 1: 20-11-2025
- Bijeenkomst 2: 08-01-2026
- Bijeenkomst 3: 12-02-2026
Groep B
- Bijeenkomst 1: 08-04-2026
- Bijeenkomst 2: 27-05-2026
- Bijeenkomst 3: 24-06-2026
Groepsgrootte
De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers om te zorgen voor een maximale persoonlijke inbreng en interactie. Bedenk dat de groep een verschillende achtergrond heeft en dat de voorkennis van iedereen verschilt.
We behouden ons het recht voor om bij te weinig deelnemers de module tot 2 weken voor startdatum te kunnen annuleren.
Studiebelasting
Buiten de drie dagen waarbij van je verwacht wordt dat je aanwezig bent en actief deelneemt, wordt er van je verlangd dat je enkele praktijkopdrachten maakt. Deze opdrachten zullen al naargelang jouw enthousiasme in totaal een tijd in beslag nemen van circa 6 uur.
Afsluiting en bewijs van deelname
Na controle van aanwezigheid en uitvoering van de praktijk opdrachten zal er een bewijs van deelname worden verstrekt.
Locatie Maarssen
‘Het Laboratorium’
Straatweg 2a
3604 BB Maarssen
Tel: 088-0200 300
info@novilo.nl
Openbaar vervoer
Onze locatie is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Er zijn meerdere mogelijkheden:
1. Vanaf Utrecht CS reis je in 7 minuten naar station Maarssen. Vanaf hier kun je in 20-25 minuten lopend ‘Het Laboratorium’ bereiken.
2. Je kunt er ook voor kiezen de bus te nemen vanaf busstation Maarssen. Neem dan buslijn 913 richting ‘Zuilenzebrug’ (5 haltes, duur 5 minuten). Vanaf daar loop je ruim 1 minuut naar de plaats van bestemming. Let op: buslijn 913 is vervoer op aanvraag, je moet dit tijdig via U-OV reserveren.
3. Het is ook mogelijk om vanaf het busstation onder Utrecht CS bus 12 of 120 naar halte ‘Op Buuren’ (Maarssen) te nemen (14 haltes, 20 minuten). Vanaf daar is het ca. 10 minuten lopen naar ‘Het Laboratorium’.