Startende docenten? Sterke begeleiding!

Informatie

De uitval onder startende docenten is hoog. Daar is iets aan te doen, weet Gerald Steverink, die jarenlang meewerkte aan het landelijke onderzoeksproject Begeleiding Startende Leraren (BSL). In deze cursus geeft hij inzicht in de oorzaken van uitstroom en licht hij de vijf ingrediënten toe van een stevig inductieprogramma, waarmee je starters (en zij-instromers) in het vak kunt begeleiden en (zoveel mogelijk) behouden. Ook stelt Steverink de kritische vraag: hoe kijk je zelf naar starters? Vanuit tekortkoming – ze hebben nog veel te leren – of vanuit waardering – ze zijn nieuw talent in onze school? Tot slot krijg je handige tools aangereikt, die je helpen in kaart te brengen wat er al goed gaat, en wat er beter kan in de begeleiding van starters. Hoe sneller starters zich ontwikkelen, hoe sneller de onderwijskwaliteit verhoogt. 

Auteur(s)

Gerald Steverink

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je inzicht in de oorzaken van uitval onder startende docenten.
  • ken je de ingrediënten van een goed en gedegen inductieprogramma voor starters.
  • heb je tools in handen om de situatie op jouw school in kaart te brengen en hierover in gesprek te gaan.
  • kun je starters op jouw school goed begeleiden en (zoveel mogelijk) behouden. 

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen