Iedereen in het onderwijs krijgt er vroeg of laat mee te maken: gesprekken met ouders.
Een kennismakingsgesprek, een 10-minuten gesprek, een rapportbespreking of een slecht nieuws gesprek: ze horen allemaal bij werken in het onderwijs, maar leerkrachten kijken er niet altijd met evenveel plezier naar uit.
Regelmatig gebeurt het dat beide partijen een ontevreden gevoel overhouden aan een oudergesprek. Soms kom je als leerkracht zonder het te willen in een welles-nietes discussie terecht, soms worden problemen in het gesprek ontkend of juist niet benoemd, en waarom kan die ene ouder nou altijd zo slecht tegen kritiek?
In deze training krijgt u aan de hand van duidelijke voorbeelden, en vooral door zelf te oefenen, inzicht in de “do’s en don‘t’s” van gesprekken met ouders.
U ervaart en herkent wat het effect is van uw eigen communicatie, u leert welke technieken u kunt inzetten om een effectief gesprek te voeren en u krijgt bovendien de middelen aangereikt om een vastgelopen gesprek vlot te trekken.
U en uw team werken in deze training met twee ervaren trainers/trainingsacteurs, die beiden jarenlange ervaring hebben binnen het onderwijs in verschillende functies.
Deze training kan geheel naar uw eigen wensen en specifieke schoolsituatie op maat gemaakt worden en is in zijn compacte vorm als dagdeel te boeken.
In uitgebreide vorm beslaat de training een of meerdere dagen of dagdelen.
Onderwerpen die aan bod komen
– Contact maken, goede sfeer creëren
– Transparantie: duidelijk maken waar het gesprek over gaat, helder communiceren
– Omgaan met en benoemen van emoties
– Feedbackregels
– Brengen van slecht nieuws
– Omgaan met weerstand
– Omgaan met kritiek
– Setting, randvoorwaarden
– Inzicht in de kracht van non-verbale communicatie, lichaamshouding