Tijdens deze workshop duik je in de boven- en onderstroom van de groepsdynamiek in jouw klas. Leer je het systemisch werk met representanten in de praktijk kennen, waarbij opstellingen de theorie tot leven brengen. Onder begeleiding van Désiréé ontrafel je dynamieken waar je in je klas tegenaan loopt, laat je patronen los en krijg je inzicht in wat er speelt. Of je nu als representant deelneemt of je eigen vraag inbrengt, het is een krachtige ervaring die op scholen zichtbaar maakt wat nodig is voor balans in de klas. Verrijk je repertoire met praktische inzichten voor toekomstige GroepsGeluk sessies met klassen en teams. Een dag vol ervaringen die het hart van systemisch werk raakt.
Voor wie?
Deze Systemische OnderwijsOpstelling is bedoeld voor leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Tijdens deze dag zullen meerdere opstellingen plaatsvinden, waarbij je vraagsteller of representant kan zijn. Je kan vooraf je vraag bedenken of ter plaatse beslissen of je een vraag wil inbrengen of eerst alleen als representant wil deelnemen. Ook dan is het een waardevolle dag waar veel herkenbare situaties van collega’s aan bod zullen komen.
Een OnderwijsOpstelling kan jou helpen wanneer je een probleem in je werk wilt oplossen of een vraag wilt beantwoorden.
Hoe werkt het?
Een opstelling begint met een gesprek met onze opsteller en de vraagsteller. Tijdens dit gesprek worden de vragen en problemen besproken.
Hierna betrekken we representanten en starten we de opstelling. Door systemische interventies brengen we zo in een “tableau vivant” naar boven wat nodig is om de hulpvraag te beantwoorden.
Voorbeelden van vragen waarmee we de onderstroom in kunnen duiken:
Hoe kan ik de begeleiding van een specifieke leerling en zijn ouders optimaliseren?
Sinds halverwege het schooljaar ervaar ik voortdurend conflicten met verschillende ouders; wat veroorzaakt deze situatie?
De verhalen van een leerling thuis verschillen aanzienlijk van de realiteit op school; waar liggen de pijnpunten?
Hoe kan ik de relatie met enkele leerlingen in mijn groep positief veranderen?
Wat veroorzaakt mijn ongemak in de omgang met collega’s in de middenbouw, en hoe kan ik dit begrijpen?
Waarom vertonen deze jongens in mijn klas zoveel onrust, terwijl ze vorig jaar goed samenwerkten?
Is er een specifieke reden waarom ik denk dat de directeur mij niet mag, en hoe kan ik dit onderzoeken?
Ik vraag me af of deze school wel de juiste plek voor mij is, maar ik wil liever niet gaan.
Waarom lijkt er meer ruzie te zijn tijdens mijn pleinwacht in vergelijking met wanneer collega’s surveilleren?
Door wie?
Op deze dag worden de opstellingen begeleid door Désirée Farro. Désirée heeft jarenlang ervaring in het begeleiden van Familie- en OnderwijsOpstellingen. Hieruit is ook haar passie GroepsGeluk ontstaan. Zij creëert een veilige bedding waarin zichtbaar kan worden wat gezien wil worden. Opgeleid door verschillende instituten en opstellers, laat zij zich het meest inspireren door haar opleiders Jolanda Vleugel van opleidingsinstituut voor integrale coaching en therapie en Elmer Hendrix. Elmer, van het instituut voor systemisch werk, is onder andere bekend door zijn boeken “Zinnen die de Ziel raken en “Tao en de kunst van familieopstellingen.”
Bert Hellinger, de grondlegger van het systemisch werk en opstellingen zegt: “Elke opstelling is voor iedereen.” Al uit het zich voor iedereen in een andere vorm, wij mensen hebben veelal dezelfde thema’s. Dat maakt dat je ook als representant of als toeschouwer in de workshop geraakt kunt worden en/ of iets voor jezelf in beweging zet. Speciaal voor jou als leerkracht! Breng al je vragen mee, duik in de onderstroom en ontdek hoe dit je werk aanzienlijk vereenvoudigt.