Een prikkelende module met een duidelijke visie op autisme en hoogbegaafdheid; rijk gevuld met informatie over de werking van het brein, trauma, overprikkelbaarheden en het zijnsluik van deze kinderen.
Bij mensen die (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn, kunnen ook autisme kenmerken voorkomen. Soms ontstaat er ook verwarring. Is hij/zij nu hoogbegaafd of is het een vorm van autisme? De kenmerken en gedrag van een hoogbegaafd persoon of iemand met autisme, is in de praktijk niet altijd makkelijk van elkaar te onderscheiden. Mede doordat bepaald gedrag soms wordt gelieerd aan autisme. Hoe zit dat nu precies?
In de praktijk komt de combinatie hoogbegaafd en autisme kenmerken ook voor. Er zijn dan overeenkomstige autistische kenmerken onder bepaalde deelgebieden onder de DSM-5 te herkennen. Echter vaak niet op alle deelgebieden.
Hoogbegaafde personen met autisme hebben vaak een hoog aanpassingsvermogen en zijn redelijk goed in staat om hun ‘autisme kenmerken’ te maskeren. Elk persoon met hoogbegaafd autisme zal dit anders ervaren. Dit maakt het ook belangrijk om elk persoon op maat te ondersteunen en te begeleiden.
Om (hoog) begaafde kinderen met autisme goed te kunnen ondersteunen is het van belang dat je kennis hebt van autisme en hoogbegaafdheid. We gaan ervan uit dat je basiskennis hebt van met name hoogbegaafdheid. Met betrekking tot autisme gaan we wat dieper in op de kenmerken en leggen dit naast hoogbegaafdheid.
We leggen een link met je directe ervaringen of praktijk zodat je na deze 3 dagen ook een handvat hebt om deze kinderen/jongeren verder te kunnen ondersteunen. Eigen inbreng is dan ook belangrijk.
Voor wie is de opleiding bedoeld?
Als deelnemer heb je een HBO-denkniveau, een duidelijke affiniteit met begeleiding hoogbegaafde kinderen en of kinderen met autisme en onderwijs. In de praktijk zien we veel interesse leerkrachten die extra verdieping zoeken, Intern Begeleiders en leerlingbegeleiders. Deze training is bedoeld voor eenieder die werkt met hoogbegaafde kinderen met autisme en meer zicht wil krijgen op de kenmerken van de deze kinderen maar vooral zoekend is naar praktische handvatten in de de dagelijkse ondersteuning en begeleiding van deze kinderen. Realiseer je dan wel dat de training sterk onderwijsgericht is. Hij is geschikt voor zowel mensen uit het basis-, voortgezet- of speciaal onderwijs. Enige basiskennis omtrent autisme, maar met name omtrent hoogbegaafdheid wordt verwacht.
De opleiding bestaat uit een 3-tal dagen met tussenpozen van een aantal weken om de gelegenheid tot het maken van opdrachten te krijgen.
We starten om 09:30 uur en we stoppen om 16:30 uur. Zorg ervoor dat je om 09:00 uur aanwezig bent voor een soepele start van de dag.
Voor lunch, koffie en thee wordt gezorgd. Op de volgende data zal de specialisatiemodule gaan plaatsvinden:
Groep A
- Maandag 26-01-2026
- Maandag 09-03-2026
- Maandag 20-04-2026
Groepsgrootte
De groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 16 deelnemers om te zorgen voor een maximale persoonlijke inbreng en interactie. We behouden ons het recht voor om bij te weinig deelname de module tot 2 weken voor startdatum te kunnen annuleren.
Studiebelasting
Buiten de drie dagen waarbij van je verwacht wordt dat je aanwezig bent, wordt er van je verlangd dat actief meedoet met de opdrachten maar ook een inbreng levert als daarom gevraagd wordt, met eigen casuïstiek uit je praktijk.
Bewijs van deelname
Na controle van aanwezigheid op de drie dagen ontvang je een bewijs van deelname.