Differentiëren in de klas

De cursus in het kort

Wil jij als docent meer inspelen op de verschillen in de klas? Wil je jouw leerlingen helpen hun talenten te ontwikkelen en tegemoetkomen aan individuele behoeften? Ben je op zoek naar inspirerende voorbeelden, praktische tips en concrete handvatten om meer te differentiëren in de klas? Dan is de training Differentiëren in de klas iets voor jou! Tijdens de cursus Differentiëren in de klas ontwikkel je jouw vaardigheden en werk je vanuit je eigen lesinhoud. Ook wissel je ervaringen en ideeën uit met jouw collega’s.

Voor wie is de cursus Differentiëren in de klas

De training Differentiëren in de klas is bestemd voor docenten die hun klassenmanagement op orde hebben en als volgende stap door middel van differentiëren in de klas de talenten van alle leerlingen willen benutten. Tijdens de trainingsdagen werk je aan je eigen leerdoelen, een eigen lesontwerp en combineer je een theoretische achtergrond met concrete toepassingen voor tijdens jouw les. Je krijgt bruikbare tips om direct toe te passen en werkt tijdens lesson studies stapsgewijs naar een volledig gedifferentieerde lesopzet die leidt tot grotere betrokkenheid van je leerlingen.

Wat is differentiëren in de klas?

Differentiatie in de klas betekent dat je het onderwijs afstemt op de verschillen tussen leerlingen, in niveau, tempo, interesses en leerbehoeften. Door hiermee bewust om te gaan, voorkom je dat leerlingen zich gaan vervelen of juist gefrustreerd raken. Dit vergroot de motivatie en betrokkenheid van álle leerlingen.

Er zijn verschillende manieren om te differentiëren: via de lesinhoud, de instructie, werkvormen, hoeveelheid leertijd of de manier waarop je groepen samenstelt. Daarbij kun je kiezen voor convergente differentiatie (alle leerlingen werken toe naar hetzelfde doel, maar via een andere aanpak) of divergente differentiatie (leerlingen werken aan verschillende doelen).

Wat is differentiëren in de klas nu écht? Het is een doordachte manier van lesgeven die ruimte biedt aan verschillen, zonder de samenhang in de groep uit het oog te verliezen. Divergente differentiatie biedt meer mogelijkheden om aan te sluiten bij individuele behoeften, maar vraagt om bewuste keuzes, het risico bestaat dat verschillen tussen leerlingen juist groter worden (het zogeheten Matthew-effect).

Goed doordachte differentiatie draagt bij aan betere leerresultaten, meer betrokkenheid en een positief leerklimaat in de klas.

Jouw resultaten

  • Je bent toegerust met verschillende gedifferentieerde werkvormen
  • Een manier van lesontwerpen waarin ruimte voor differentiatie in de klas ontstaat
  • Meer ruimte in je lessen om de individuele student te coachen
  • Leren met en van je collega’s (door middel van casuïstiek en lesbezoeken)

Startdata en locaties

  • 5 jan. 20262 bijeenkomsten€ 599
  • 10 mrt. 20262 bijeenkomsten€ 599
  • 26 mei. 20262 bijeenkomsten€ 599