Taal is cruciaal voor denken, leren en werken – en daarmee de sleutel tot studiesucces. Maar taal is ook identiteit, communicatie en verbinding. Daarom geef jij taal volop aandacht in al je onderwijs!
Je ziet hoe leerlingen of studenten stuklopen op de lastige taal in teksten en opdrachten, en hoort collega’s klagen over de beperkte woordenschat en slecht geformuleerde zinnen. Wist je al dat de oplossing niet zit in het beperken of versimpelen van complexe school- en vaktaal, maar juist in ruime aandacht voor taalgebruik binnen alle lessen? Alleen dan kunnen leerlingen tot diep leren komen in de verschillende vakken, of effectieve en volwaardige beroepsbeoefenaars worden.
Ga de uitdaging aan: ontwikkel je in twee jaar tot teacher leader op het vlak van taalbewust leren. Verwerf actuele wetenschappelijke inzichten over taalontwikkeling, meertaligheid en de rol van taal bij leren, en kennis van goede didactische aanpakken voor geïntegreerd taal- en vakonderwijs. Leer daarnaast hoe je collega’s meeneemt in een professionaliseringstraject, via de methodiek van participatief actieonderzoek. Én geef jouw eigen academische lees- en schrijfvaardigheid een flinke boost.
Aan het eind van de opleiding ben je in staat inclusief en krachtig taalbeleid vorm te geven binnen jouw school of organisatie, en als team onderwijs te bieden met optimale ontwikkelkansen voor álle leerlingen.
Toelatingseisen naar opleiding:
- Je beschikt over een hbo-getuigschrift van de pabo of een tweedegraadslerarenopleiding of je beschikt over een niet educatief hbo-getuigschrift met pedagogisch-didactisch getuigschrift of je beschikt over een Wetenschappelijk Onderwijs bachelor met pedagogisch getuigschrift.
 - Je bent niet in het bezit van een hbo-getuigschrift? Dan zal er een toelatingsonderzoek -die voor rekening is voor de kandidaat- door het assessmentbureau van de Hogeschool Rotterdam afgenomen worden zodat je kunt aantonen dat je op hbo-niveau denkt en functioneert binnen het educatieve domein.
 - De voertaal is Nederlands. Je hebt echter voldoende kennis van de Engelse taal om Engelse literatuur te bestuderen.
 
Toelatingseisen naar werk:
- Je stemt met de leidinggevende af dat de werkplek voldoet aan de eisen: voldoende studietijd, mogelijkheid tot onderzoek, ondersteuning door leiding en collega’s.
 - Je bent minimaal 2 jaar werkzaam in het: primair-, voortgezet-, middelbaar- of hoger beroepsonderwijs. Mocht dit niet zo zijn, dan geeft je leidinggevende aan, dat er voldoende vertrouwen is dat jij de rol van onderwijsverbeteraar binnen het team kan oppakken.