Begeleiden van Communities of Learners

Algemeen

De term ‘community of learners’ is een steeds populairder concept aan het worden in de onderwijswereld. Het roept beelden op van studenten die samen in dialoog, betrokken en gemotiveerd en zelfsturend werken aan zinvolle taken. Voor veel docenten betekent het organiseren van Communities of Learners een behoorlijke inspanning, met een onduidelijke uitkomst. Om het potentieel van Community of Learners (CoL) te kunnen realiseren, is het van belang de rationale en de praktische waarde van zo’n gemeenschap te begrijpen, waarmee je vervolgens handvatten kunt ontwikkelen om een CoL te ontwerpen en te begeleiden. Deze cursus geeft daar een solide basis voor.

Na het volgen van de training

  • Heb je informatie over rationale, doelen en werkzame mechanisme van CoL.
  • Heb je praktische handvatten voor het begeleiden van jouw CoL groepen.
  • Heb je inzicht in voorwaarden die het functioneren van een CoL kunnen ondersteunen.
  • Heb je een onderbouwd ontwerp en/of een set vaardigheden op basis waarvan je jouw begeleiding kunt vormgeven.

De bijeenkomsten ondersteunen ook het nader kennis maken met andere docenten die CoL groepen begeleiden, om informatie en dillema’s over het begeleiden en ontwerpen van CoL’s te delen.

Ook op maat voor jouw organisatie

Wil je deze opleiding liever bovenschools organiseren? Het is ook mogelijk om deze opleiding te verzorgen binnen een samenwerkingsverband of op bovenschoolsniveau.

Uitgebreid

Een Community of Learners is een kleine groep lerenden die op onderzoekende wijze werkt aan eenzelfde onderwerp, waarbij samenwerkend en onderzoekend leren centraal staat. Omdat de focus van begeleiding in deze groepen gericht is op de kwaliteit van zowel individueel als collectief onderzoekend leren, zelf regulerend leren en peer learning, en niet in eerste instantie het eindproduct het doel is, vraagt een CoL een andere wijze van begeleiden van de deelnemers dan reguliere werkgroepen of werkcolleges.

In deze cursus focussen we op de rationale én het concreet werken met Communities of Learners. We wisselen informatie uit over de rationale en bespreken op basis daarvan de consequenties voor het handelen van ons als docenten en keuzes voor het ontwerp.

Doel

Het doel van deze cursus is het verkennen van de rationale van Communities of Learners. Op basis van deze rationale word je uitgenodigd een set werkzame handvatten te ontwikkelen die je kunnen ondersteunen bij het begeleiden of ontwerpen van Communities of Learners.

Naast deze individuele doelen, is het derde doel het verrijken van het collectief netwerk: het verbinden van docenten met eenzelfde vraagstuk binnen dit domein. Je bent daarom gedurende de cursus uitgenodigd om jouw vragen, twijfels en ook inzichten en kennis met andere deelnemers zowel online als offline te delen, om inzichten en praktisch tips te delen, van en met elkaar.

Werkvorm

Korte informatieve presentaties, online platform voor uitwisseling en CoL sessies.

Doelgroep

Docenten die Communities of Learners (of vergelijkbare groepen) begeleiden in hoger onderwijs, of dat op korte termijn gaan doen.

Instroomniveau

Aanbevolen: Basis Didactische Bekwaamheid (BDB) of gelijkwaardig afgerond.

Startdata

15-02-2024 | Vervolgbijeenkomsten: donderdag 29 februari 2024 donderdag 14 maart 2024 (niet klassikaal maar met medecursisten) donderdag 28 maart 2024

De cursus gaat van start onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen.

Deze cursus kunnen we ook als maatwerktraject aanbieden. De startdatum wordt in dat geval samen met de organisatie bepaald.

Tijden

Inloop: 08.45 – 09.00 uur
Les: 09.00 – 12.00 uur
Uitloop: 12.00 – 12.30 uur

Duur

De training bestaat uit 4 dagdelen van 3 uur.

Tijdsinvestering

De training heeft een tijdsinvestering van 28 uren (inclusief het volgen van 3 dagdelen en het uitvoeren van opdrachten).

Kosten

In studiejaar 2025 – 2026 bedragen de kosten € 795,-.

Locatie

Groningen.

Aantal deelnemers

Maximaal 15 deelnemers per groep.

Afronding

Bij voldoende aanwezigheid inclusief eindpresentatie wordt de training afgesloten met een bewijs van deelname.

Maatwerktrajecten

In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen. Vragen over maatwerkmogelijkheden? Neem contact met ons op via één van bovenstaande medewerkers.

Bijzonderheden

Deze training is onderdeel van het aanbod van de Hanze Educatie Academie. De Hanze Educatie Academie (HEA) is een samenwerkingsverband tussen de educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool. Het gaat hierbij om opleidingen op het gebied van onderwijs, kunst en sport. Binnen de HEA leiden we educatieve professionals (verder) op en werken we samen aan een brede benadering van educatieve vraagstukken.

Startdata en locaties

  • Groningen 19 feb. 20264 bijeenkomsten€ 795