De resultaten van de opleiding ‘Actief leren leren’ liegen er niet om:
- Leerlingen weten hoe zij hun profieljaren goed doorkomen. Zij kennen hun verbeterpunten, waardoor hun leerprestaties verbeteren en het gevoel van eigenwaarde groeit.
- Leerlingen hebben de regie over hun eigen schoolprestaties, doordat ze weten hoe zij het huiswerk moeten plannen en direct ‘toetsklaar’ zetten. Dat scheelt tijd en energie. Zo leren zij te denken in oplossingen in plaats van problemen, wat een actieve leerhouding bevordert.
- Als docent ontdek je wat werkt en wat niet en welke leertechnieken je per vak, onderwerp en/of les het beste inzet.
- Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen kwaliteiten en vaardigheden, wat ook helpt bij het kiezen van een profiel en vervolgopleiding.
- De leer- en schoolprestaties van je leerlingen verbeteren.
- Leerlingen zitten beter in hun vel, waardoor de sfeer in de klas goed is, les geven leuker wordt en jij minder negatieve gesprekken hebt met ouders.
Wat leer je
De opleiding ‘Actief leren leren’ is de enige in zijn soort en daarmee uniek. Tijdens de opleiding en de daarbij behorende lessen kijken we zowel naar de leerhouding als het leergedrag van je leerlingen vanaf 3 havo. Juist in de profieljaren hebben zij verdiepende ondersteuning nodig.
Binnen leerhouding kijken we naar:
- Inzicht krijgen in kwaliteiten, vaardigheden, talenten en competenties. Hoe help je jouw leerlingen hun talenten in te zetten?
- De 4 scenario’s van mindset en motivatie en de invloed hiervan op leerprestaties.
- Reflecteren op leerhouding en -gedrag met het STARR-model, zodat je de vicieuze cirkel van slechte cijfers doorbreekt.
- Haalbare doelen stellen aan de hand van een persoonlijke SWOT-analyse.
- Leren van fouten en successen, want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg!
- Het opstellen van een persoonlijk leerplan op basis van jouw eigen, ideale leermix.
- Leerstrategieën per vak of opdracht op basis van de acht aangeboden leertechnieken.
Binnen leergedrag kijken we naar:
- Executieve functies verder ontwikkelen met behulp van leerstrategieën en studievaardigheden.
- Zelf toetsvragen bedenken, gebaseerd op de taxonomie van Bloom.
- Effectieve aantekeningen maken en slim samenvatten. Huiswerk zo aanpakken, dat alles direct ‘toetsklaar’ staat.
- Een (project)planning maken voor profielwerkstuk en toetsweken.
- Acht leertechnieken om aantekeningen of samenvattingen te maken: cornell-, stroom- en tekstschema, conceptmap, mindmap, woordweb, tijdlijn en infographic.
- Samenvattingen afwisselend overhoren met de kubustest.
Voor wie
Ben jij docent in het voortgezet of beroepsonderwijs (vmbo, mavo, havo, vwo, mbo, hbo én wo) en breng jij graag het allerbeste in leerlingen en studenten naar boven? Dan is de opleiding ‘Actief leren leren’ voor jou.
Deze opleiding is bovendien geschikt voor onderwijsprofessionals die leerlingen buiten de klas begeleiden, zoals remedial teachers, intern begeleiders, kindercoaches, kinderpsychologen en orthopedagogen.
Praktische informatie
Via e-modules met 1 op 1-certificering in zoomcall.