Veerkracht: 6, 7, 8

Doelgroep

Leerkrachten, ondersteuners, IB-ers en andere betrokkenen in het onderwijs

Korte beschrijving waar de scholing over gaat

Sommige leerlingen laten relatief onverklaarbaar gedrag zien in de klas. Die patronen waren er vaak al veel eerder, maar worden nu heftiger geuit. Behalve veroorzakers wordt vooral gekeken naar het handelen in de dagelijkse praktijk. Thema’s / tools voor veerkracht: interne werkmodellen, breintheorie, dramadriehoek, escalatiekwadrant en bereidheid om sterker te worden.

Onderwerpen

  • De ontwikkeling van 10-12: epi-genetica, identiteit, overweldigende gebeurtenissen,
    onduidelijke diagnoses (ADHD, angst, ODD, autisme) die niet helemaal lijken te kloppen.
  • Beïnvloeden en beïnvloed worden (transactionele benadering).
  • Interne werkmodellen: thuis en op school; hoe systemen werken en kunnen veranderen.
  • Breintheorie: het centraal-executief systeem, default mode netwerk en salience netwerk.
  • Het zelf in diverse systemen en hoe systemen werken en kunnen veranderen.
  • Vroege sporen van de dramadriehoek en hoe ik leer over mezelf.
  • De escalatie van gedrag naar vorm en snelheid (de escalatiekwadrant).
  • Naar een aanpak die is afgestemd op de trigger m.b.v. de escalatiekwadrant.
  • Commitment aan de basis van veerkracht en neutraliteit van de leerkracht.
  • De dramadriehoek omgedacht tot tool voor zelfreflectie.
  • Triggers en hoe verschil in aanpak, leidt tot verschil in reactie (obey or honor).
  • De leraar houdt me vast als ik loslaat…

De bijeenkomsten vinden plaats op een locatie in overleg.
Deelname kost € 350,- per deelnemer voor 4 bijeenkomsten; bij teamscholing kosten in
overleg met de directie.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg4 bijeenkomsten€ 350

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen