Veerkracht (onderbouw groep 1-5)

Doelgroep

Leerkrachten, ondersteuners, IB-ers en andere betrokkenen in het onderwijs aan de onderbouw van primair onderwijs.

Korte beschrijving waar de scholing over gaat

Vanuit de voorschool komen soms kinderen in de klas met grillig, ‘onverklaarbaar’ gedrag. Die schommelende patronen blijven in de onderbouw. Bijv. tijdens vrije situaties, minder structuur of momenten van zelfstandig werken. Dit zijn vaak triggers voor onrustig, uitdagend en aandacht vragend gedrag. Zijn er in het verleden van het jonge kind opvallende omstandigheden geweest? Er wordt een tool voorgesteld om te kijken naar het verleden èn in het hier-en-nu. Bijeenkomst 3 en 4 staan in het teken van de vormgeving van veerkracht: iets moeilijks meemaken, ervan leren en er sterker uitkomen.

Onderwerpen die gegeven worden tijdens de cursus

  • De ontwikkeling van 4-9 jaar: epi-genetica, basisveiligheid, overweldigende gebeurtenissen,
    onduidelijke diagnoses (ADHD, angst, ODD, autisme) die niet helemaal lijken te kloppen.
  • Cognitieve ontwikkeling en informatieverwerking: wat je nog niet weten kunt als je klein
    bent EN wat je niet vergeten kan (door omstandigheden).
  • Interne werkmodellen: thuis en op school; hoe systemen werken en kunnen veranderen.
  • De escalatie van gedrag voorspellen met hulp van de escalatiekwadrant.
  • Vroege sporen van de dramadriehoek en hoe ik leer over mezelf.
  • Triggers en hoe verschil in aanpak, leidt tot verschil in reactie (obey or honor).
  • Juf of meester leert mij veerkracht binnen mijn raampje – “hou me vast als ik je loslaat”.
  • Casuïstiek: denken en omdenken over complex gedrag.

De bijeenkomsten vinden plaats op locatie.
Deelname kost € 350,- per deelnemer voor 4 bijeenkomsten; bij teamscholing kosten in
overleg met de directie.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg4 bijeenkomsten€ 350

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen