Haal meer uit de gesprekken met je leerlingen

Wij verzorgen een tweedaagse training diagnostische gesprekken. Waarom? Het liefst wil je na het gesprek zo snel mogelijk resultaat zien. Maar in de praktijk blijkt vaak dat dit of niet het geval of van tijdelijke aard is. Met als gevolg dat je het gevoel krijgt de grip op de situatie of je leerling te verliezen. Wat zowel voor de leerling als voor jou veel frustratie kan opleveren.  

In de praktijk hoor ik leerkrachten vaak zeggen: “Een gesprek voeren lijkt zo simpel maar het kan zo moeilijk zijn. Ik krijg gewoon niet die informatie boven tafel, die ik zo graag zou willen hebben.”

Ik zie leerkrachten worstelen met vragen zoals:

  • Hoe breng ik mijn boodschap duidelijk over?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet sturend word?
  • Welke vragen moet ik stellen om het ‘probleem’ helder te krijgen?
  • Wat moet ik doen als leerlingen hun gedachten niet kunnen verwoorden?
  • Wat doe ik met de verkregen informatie die over huiselijke problemen gaan?
  • Wat zijn eigenlijk goede vragen?
  • Hoe stel ik een leerling op zijn gemak?
  • Welke opbrengst en met welke opbrengst mag ik na het gesprek tevreden zijn?
  • Wat is het verschil tussen een diagnostisch gesprek en een ‘gewoon’ gesprek?
  • Wat is het verschil tussen een probleemgericht gesprek en een kwaliteitengesprek?

Tijdens de tweedaagse training gaan we aan de slag met bovenstaande vragen. Je krijgt antwoord op alle vragen. Theorie zal op een interactieve wijze worden afgewisseld met praktische opdrachten. Ook werken we thema’s uit aan de hand van casussen.
Na afloop van de tweedaagse training ben jij in staat om alles uit een diagnostisch gesprek met een kind te halen zodat je een verantwoord, gefundeerd en goed werkend plan van aanpak kan maken. Ik heb onwijs veel zin om samen met jou en je collega’s op een interactieve manier aan de slag te gaan zodat je nog meer uit de gesprekken met jullie leerlingen haalt. 

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg2 bijeenkomstenop aanvraag

Snel naar

contact opnemen