Op weg naar 1S

Het aantal leerlingen dat het rekenniveau 1S haalt is landelijk gezien en daarmee ook op individuele scholen te laag. Zoveel mogelijk leerlingen op rekenniveau 1S kan een uitdaging zijn. Het doel van deze masterclass+ is om de vakinhoudelijke kennis over de opbouw van leerlijnen te verdiepen. Door deze training met het team te volgen, verdiept de kennis in de school van de vakdidactiek, van de cruciale momenten binnen leerlijnen en de referentieniveaus, zodat er op schoolniveau bewuste keuzes gemaakt kunnen worden bij instructies, aanpak en verwerking.

We zoomen in deze masterclass+ in op:

  • Domeinen en leerlijnen
    Verschillende domeinen en leerlijnen krijgen specifiek aandacht. De opbouw, de cruciale momenten en strategieën komen aan bod. We hebben het over de opbouw van de leerlijnen in de methodiek op jouw school. En je krijgt handreikingen, tips en suggesties om leerlingen meer houvast te geven bij verschillende onderdelen van rekenen.
  • Didactische modellen
    In het protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie worden handreikingen gegeven voor het goed opbouwen van de les, observatie en diagnostiek. De hoofdfasen in de leerlijnen, het handelingsmodel en het drieslagmodel zijn hierbij belangrijke didactische modellen en worden in de huidige methoden gebruikt.  Door gebruik te maken van deze handreikingen in de methode en diepere kennis van de didactische modellen bouw je een leerlijn effectief en doelgericht op.
  • Differentiatie in de les
    In elke klas heb je te maken met verschillen tussen leerlingen, zeker als het gaat om rekenen. Hoe bepaal je wie wat nodig heeft? Wat betekent dit voor de voorbereiding van je lessen? In deze masterclass+ zetten we in op goede voorbereiding van en keuzes in de lessen, gericht op zoveel mogelijk leerlingen op weg naar 1S. Kom tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen, maar zodanig dat het voor de leerkracht daadwerkelijk uit te voeren is.
  • Instructie en doelgericht werken
    Om effectief rekenonderwijs te kunnen geven is het belangrijk dat je als leerkracht beschikt over kennis van leerlijnen en diverse instructievormen. In deze masterclass+ besteden we aandacht aan de verschillende instructievormen: directe instructie, banende instructie, werken met rekenconflicten en ontdeklessen. De keus voor instructie hangt altijd samen met het doel van de les, in welke hoofdfase van de leerlijn je je bevind, de beginsituatie van de leerlingen en actieve betrokkenheid van de leerlingen. Leerlingen betrekken bij de doelen zal de motivatie verhogen en het eigenaarschap vergroten. De leerkracht geeft bij duidelijke doelen gerichte feedback aan de leerlingen. We gaan bij feedback uit van de drieslag: feedup, feedback en feedforward.

Opzet en werkwijze

De masterclass+ bestaat uit twee bijeenkomsten van 2 1/2 uur en is bedoeld voor schoolteams. Na de eerste bijeenkomst wordt gevraagd om een praktijkopdracht uit te voeren.

Het is aan te bevelen om deze masterclass+ te combineren met ‘scholing op de werkvloer’ . De scholing op de werkvloer is bedoeld om samen met de betrokkenen in de school mee te kijken naar de vertaalslag die gemaakt wordt vanuit de scholingen naar de praktijk. De school / leerkrachten brengen hiervoor eigen ontwikkelpunten en/of leervragen in. Er worden vervolgens klassenconsultaties uitgevoerd door de trainer, bij voorkeur samen met de rekencoördinator, intern begeleider of directeur 

Na de klassenconsultaties vindt er een gesprek plaats met de betreffende leerkrachten. Daar worden de ingebrachte ontwikkelpunten en leervragen en de observaties in de klas besproken.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg1 bijeenkomst

Snel naar

contact opnemen