Door uiteenlopende omstandigheden kunnen kinderen op jonge leeftijd chronische stress ervaren. De gevolgen van deze vroegkinderlijke chronische traumatisering zijn over het algemeen ernstig en vergaand doordat het de ontwikkeling van de hersenen negatief beïnvloedt. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen op zichzelf en in de ander. Sommige kinderen zijn onrustig en kunnen zich niet concentreren omdat ze voortdurend alert zijn op gevaar. Andere kinderen maken zich juist zo onopvallend mogelijk omdat dat hun overlevingskansen heeft vergroot. Er zijn ook kinderen die door een schijnbaar kleine of voor anderen onbegrijpelijke aanleiding agressief reageren omdat hun hersenen nog in de vechtstand staan. Voor leerkrachten is dit gedrag vaak moeilijk te begrijpen.
Tweedaagse training
Pica Pedia Support is gecertifieerd trainer en opleider in ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ van Leony Coppens.
De training Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten, intern begeleider, zorg coördinatoren, schoolmaatschappelijk werkers en onderwijsondersteuners onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun schoolin toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het school- en klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger.
Doel van de training
Het doel van deze training is het vergroten van kennis van trauma en de effecten ervan, zodat:
– onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter herkennen;
– onderwijsprofessionals het gedrag van getraumatiseerde kinderen beter begrijpen;
onderwijsprofessionals beter met het gedrag van getraumatiseerde kinderen om kunnen gaan;
onderwijsprofessionals een actievere rol kunnen spelen bij het herstel van getraumatiseerde kinderen;
onderwijsprofessionals steun weten te zoeken en krijgen bij anderen en meer tevreden zijn over hun werk;
kinderen zich veiliger voelen en meer toekomen aan leren.
De training is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van trauma en chronische stress. Deze inzichten zijn op een overzichtelijke en concrete manier verwerkt in o.a. powerpointdia’s, casusbeschrijvingen en oefeningen.
Pica Pedia biedt voor scholen die het schoolsysteem Positive Behavior Support hebben geïmplementeerd een training op maat aan: Een traumasensitieve PBS school.