Over ontwikkelen via spelen, bewegen en alle zintuigen
Kleuters ontwikkelen zich via spel: met zintuiglijke waarnemingen en motorische vaardigheden ontdekken ze de wereld om zich heen.
De sensomotorische ontwikkeling is fundamenteel voor het schoolse leren. Verstoringen in deze ontwikkeling hebben gevolgen op veel vlakken, zoals het leren rekenen, schrijven, de taalontwikkeling, maar ook de zelfregulatie en sociale interacties.
Wat hebben kleuters met een verstoorde sensomotorische ontwikkeling nodig van jou als kleuterleerkracht? En hoe ondersteun je kleuters met prikkelverwerkingsproblemen?
Stimuleer de sensomotorische ontwikkeling en geef jouw kleuters een sterk fundament!
Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:
- Hoe beïnvloeden de zintuiglijke, sensomotorische en cognitieve ontwikkeling elkaar?
- Hoe reageer je sensitief en responsief op vermijdend gedrag voor bepaalde materialen?
- Welke beweegactiviteiten zet je veelvuldig in als sterke basis voor het schoolse leren?