Sterke lezers: samen bouwen aan beter leesonderwijs

Informatie

Opdracht mt/directie beschikbaar

De resultaten van het leesonderwijs in Nederland vallen helaas tegen. Ongeveer een derde van het aantal leerlingen op 15-jarige leeftijd is onvoldoende leesvaardig (PISA-onderzoek, 2022). Ook behoren Nederlandse leerlingen wereldwijd tot de minst gemotiveerde lezers (PIRLS-onderzoek, 2021). Met goed leesonderwijs kun je helpen om deze trend te keren.

In deze cursus ontdek je hoe het leesonderwijs verbeterd kan worden en hoe je de beoogde verbeteringen realiseert en evalueert. Els Stronks geeft vanuit haar onderzoekservaring kansrijke invalshoeken en handreikingen bij deze uitdagende taak. Je verdiept je in inhoudelijk leesonderwijs, leesbegrip, leesgedrag, (de)motivatie, digitale geletterdheid en in beleidsvorming. Ook reflecteer je op een passende herinrichting van het leesonderwijs op jouw eigen school. Zo bereid je jouw leerlingen goed voor op het dagelijks leven.

Auteur(s)

prof. dr. Els Stronks

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus:

  • draag je effectief bij aan de geletterdheid van jouw leerlingen.
  • ontwikkel je leesonderwijs vanuit een helder didactisch en pedagogisch kader.
  • heb je zicht op inhoudelijke en beleidsmatige verbetering van het leesonderwijs.
  • realiseer en evalueer je jouw pogingen tot verbetering van het leesonderwijs. 

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen