Master Kunsteducatie

Als artisteducator bied je mensen een breder perspectief: op zichzelf, de samenleving en het werkveldMet de deeltijd masteropleiding Kunsteducatie neem je jouw positie als docent-kunstenaar met een frisse blik onder de loep en breng je verdieping aan in jouw professionele positie als artisteducator.

Visie

Kunsteducatie biedt nieuwe denk- en handelingskaders die helpen om te gaan met de complexe wereld van vandaag en het onbekende van morgen. Omgaan met de ‘ander’ en ‘het onbekende’ is iets wat tot het specialisme van de artisteducator behoort. Met verbeeldingskracht en creativiteit als bondgenoten voelen artisteducators zich thuis in de voorhoede van een complexe en diverse samenleving; een samenleving die vraagt om experimenteren, kritische reflectie en innovatieve manieren van communicatie.

Interdisciplinaire leergemeenschap

Het studieprogramma van de master Kunsteducatie is interdisciplinair. Dat betekent dat je deel uitmaakt van een diverse leergemeenschap die een rijke verzameling aan achtergronden en expertises omvat. Je vertrekpunt binnen de opleiding is jouw persoonlijke onderzoeksvraag. Het curriculum vormt zich vanuit de leerdoelen in de groep. Als artisteducator sta je met één been in de toekomst en verleg je de grenzen tussen disciplines, systemen en onderzoeksmethodes.

Theorie en praktijk: een gouden combi

De masteropleiding Kunsteducatie ziet theorie en praktijk niet als los van elkaar bestaande elementen, maar als één geïntegreerd geheel: de twee zijn permanent met elkaar verbonden en vormen de kern van het studieprogramma. Een centrale notie daarbij is praxis. Dat betekent dat, met de theoretische kennis die je opdoet, je jouw positie in de praktijk en onderbouw je jouw rol als artisteducator, en vice versa. Op het kruispunt van theorie en praktijk formuleer je jouw persoonlijke visie, blijf je je standpunten verfijnen en aanscherpen.

Permanent proces van praten, maken, schrijven en doen

Bij de master Kunsteducatie ga je constant het gesprek aan met elkaar en met jezelf. Visies zijn niet in beton gegoten en er is geen sprake één juist antwoord. In een doorlopend proces bepaal je jouw positie: door continu te reflecteren op je eigen handelen, door te maken, te doen en te onderzoeken. Door je uit te spreken en daar door trial en error telkens weer de juiste woorden voor te vinden. Stukje bij beetje, en steeds krachtiger, geef je vorm aan jouw positie, beredeneer je waarom je staat waar je staat en waarom je doet wat je doet.

Studie

Deze master Kunsteducatie biedt ondersteuning bij het funderen van je visie en bij het boosten van je kunsteducatieve werkpraktijk. Je maakt uitgebreid kennis met Arts-Based Research, je leert grondig te reflecteren en je stelt prangende vragen – ook aan jezelf. Vanuit je eigen expertise doe je onderzoek naar sociaal-maatschappelijke vraagstukken in de context van recente en inspirerende ontwikkelingen in de kunst-gebaseerde pedagogiek.

Curriculum

Het studieprogramma van deze tweejarige master bestaat uit 6 modules verdeeld over 2 jaar. Per module kun je grofweg 10 studiepunten (ECTS) behalen. De modules zijn ingedeeld in drie periodes, waarin specifieke onderwerpen en vaardigheden centraal staan.

Periode 1: Jouw identiteit als artisteducator
Tijdens de eerste periode, in module 1 en 2, ga je (opnieuw) op zoek naar jouw eigen identiteit als kunstenaar en als artisteducator. Naar jouw unieke kracht en toegevoegde waarde. Je onderzoekt waar je op dit moment staat, waaróm je daar staat en waar je heen zou willen. Door te lezen, te denken, te maken, te doen en te reflecteren breng je jouw onderzoeksvraagstelling steeds helderder in kaart en formuleer je jouw doelen.

Periode 2: Onderzoek in samenwerking
Wie grootse plannen heeft, heeft medestanders nodig. Daarom werk je tijdens de tweede periode, in module 3 en 4, samen binnen de leergemeenschap die je vormt met je medestudenten, docenten, tutors en externe partijen. Je voert een site-specific onderzoeksproject uit in een onbekende omgeving: buiten de academie en buiten je eigen werkplek, met een partner die je nog niet kent. Dat doe je met een klein groepje studiegenoten, van wie velen een andere kunstdiscipline als basis hebben. Je buigt je gezamenlijk over een maatschappelijk issue, terwijl je je inhoudelijk verbreedt en verdiept binnen de interdisciplinaire omgeving van je groepje.

Tijdens de tweede periode wordt er ook veel aandacht besteed aan cultureel projectmanagement. Je gaat aan de slag met het schrijven van een projectplan, om dat vervolgens uit te voeren.

Periode 3: Gemotiveerde interventies in praktijk
In de derde periode, tijdens module 5 en 6, verschuift de focus terug naar jouw eigen onderzoeksvraag: op je werkplek in de praktijk voer je een artistiek-educatief onderzoeksproject uit. Dit project vormt de afsluiting van je opleiding. Tegelijkertijd fungeert het als startpunt van alles wat daarna komt. De vaardigheden en inzichten die je tijdens de master hebt verworven, neem je mee in je dagelijkse bezigheden, net als de open en onderzoekende blik waarmee je de wereld tegemoet hebt leren treden.

Arts-Based Research

In de master Kunsteducatie ligt de nadruk op Arts-Based Research: verschillende onderzoeksmethodes worden met elkaar gecombineerd om een vraag vanuit verschillende perspectieven te verkennen en te beantwoorden. Door diverse invalshoeken als vertrekpunt te nemen, combineer je het beste van twee werelden, wat tot de meest onverwachte en waardevolle resultaten kan leiden.

Onderzoek ligt ten grondslag aan het masteronderwijs bij ArtEZ. Als masterstudent Kunsteducatie ben je er continu mee bezig, want door onderzoek staaf je jouw positie en activiteiten binnen het professionele kunsteducatieve veld. Vanuit de opleiding krijg je ondersteuning bij het optimaliseren van je onderzoek vaardigheden, waarbij het kader van je eigen onderzoeksvraag of -thema leidraad is.

Toelatingseisen

Wil je beginnen met de master Kunsteducatie? Houd dan rekening met de volgende voorwaarden:

  • Je hebt ofwel een hbo-bachelordiploma op het gebied van kunsteducatie (docent beeldende kunst en vormgeving, theater, dans, muziek of een vergelijkbare opleiding), of een verwante opleiding op hbo- of universitair niveau. 
  • Je hebt een positieve uitslag van het toelatingsgesprek nodig. 
  • Voor alle ArtEZ masterstudies gelden taaleisen. Voor de master Kunsteducatie geldt: B2 of vergelijkbaar.

Na de studie

Als alumnus van de master Kunsteducatie beschik je over de kennis, ervaring en (onderzoeks-)vaardigheden die je in staat stellen om jouw professionele, kunsteducatieve praktijk naar een hoger level te tillen – en dat steeds te blijven doen, ook in de verre toekomst. Je onderzoeksproject verdwijnt dus niet onder in een la, maar vormt het startpunt van een continu leerproces: een manier van denken en doen waar je je hele leven mee vooruit kunt.

Vakspecialist in een pluriform werkveld

Onze samenleving staat nooit stil. Het werkveld van een artisteducator is net zo dynamisch. Veel alumni passen hun verworven kennis en expertise toe in hun functie als kunstvakdocent in het primair-, of secundair onderwijs, op een mbo- of hbo-opleiding of in de buitenschoolse kunsteducatie – denk aan kunstencentra en educatieve afdelingen van culturele instellingen. Maar deze opleiding geeft ook verdieping aan de bezigheden van sociaal cultureel werkers, creatief therapeuten, beleidsmakers, curatoren en onderzoeksjournalisten. Soms ontginnen kunsteducatoren zelfs nieuwe, nog niet bestaande werkgebieden.

Taal- en rekenonderwijs worden vaak benoemd als belangrijk. Echter brengt de snel veranderende wereld verschuivingen met zich mee wat betreft de invulling van het onderwijs. Curriculuminnovaties blijven niet uit en naast rekenen en taal worden andere leergebieden van groter belang voor de maatschappij.”
LYNN KOSAKOY, alumnus master Kunsteducatie

Titel en diploma

Na succesvolle afronding van de Master Kunsteducatie mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.

Deze studie is in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) te vinden onder code 49117. De formele opleidingsnaam, waaronder deze studie bekend is bij het CROHO, is Master Education in Arts. Deze CROHO-naam komt op je diploma te staan.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen