Informatie
september 2025
Als school heb je een duidelijke maatschappelijke opdracht: ervoor zorgen dat ieder kind tot leren komt. Hoe komt het dan dat we in het onderwijs zo weinig kennis hebben over hoe leren écht werkt en wat dit betekent voor onze praktijk? Hoe waardevol zou het zijn als jij écht weet hoe leren werkt en dit in kan zetten in jouw rol als kwaliteitscoördinator?
Tijdens deze cursus nemen Marjolein Roozendaal en Sylke Vreeswijk je mee in de cognitieve leerpsychologie. Je krijgt antwoord op de volgende vragen: Hoe zorgen we ervoor dat onze teamleden nieuwe kennis opslaan in het langetermijngeheugen? Hoe voorkomen we cognitieve overbelasting? Hoe kun jij wetenschappelijke inzichten inzetten om het leren van jouw team zo efficiënt mogelijk te laten verlopen? En hoe kun jij als leercoördinator deze kennis gebruiken om het leren van je collega’s te bevorderen?
Auteur(s)
Marjolein Roozendaal, Sylke Vreeswijk
Doelstellingen
Na afloop van deze cursus:
· ken je de plattegrond van leren en kun je deze vertalen naar het leren van je team
· kun je de kennis over leren inzetten in je rol als leercoördinator
· weet je dat kennis voorafgaat aan vaardigheden
· kun je wetenschappelijke inzichten inzetten om het leren van je team zo optimaal mogelijk te laten verlopen
Studiebelasting
Voor deze cursus staat 2 uur.