Begeleid jongeren vanuit betrokkenheid, humor en uitdaging
Leerling: “Mevrouw, ik ga echt geen huiswerk maken hoor.”
Docent: “Nee joh, snap ik. Zonde van je tijd. Die kun je beter steken in Tiktoks kijken of je PlayStationcarrière.”
Soms is de snelste weg naar echt contact niet via een serieuze reactie. Maar via humor, prikkeling en een vleugje overdrijving: de provocatieve benadering.
Provocatieve begeleiding is uitdagend, speels en werkt verrassend goed bij jongeren die zich afsluiten, weerstand tonen of ‘er gewoon geen zin in hebben’. In plaats van duwen of trekken, leer jij het gedrag van je leerlingen met humor én vol vertrouwen ontregelen. Geen trucs, maar een houding die werkt.
Doorbreek gedragspatronen en provoceer je leerlingen tot actie!
Tijdens deze cursus leer je:
- Hoe je vanuit een veilige relatie je leerlingen provocatief coacht
- Welk gedrag van je leerlingen je provoceert en hoe je dit aanpakt
- Hoe je jouw eigen provocatieve stijl ontwikkelt
Tijdens de cursus werk je met praktijkvoorbeelden en korte oefeningen. Zo ervaar je direct wat het effect is van ‘anders kijken’ en ‘anders reageren’.
Wat deelnemers zeggen
Ik heb al lol met en door leerlingen ervaren door ze compleet op het verkeerde been te zetten. – Leuke oplossingen voor het overschakelen van negatief naar positief. – De praktijkopdrachten en de voorbeeldverhalen waren voor mij heel belangrijk tijdens de 3 dagen. Ik ben aan het denken gezet. – Deze cursus is echt een toegevoegde waarde en raad ik daarom zeker aan! – Eigenlijk is dit geen na-scholing maar zou iedere docent die met leerlingen te maken heeft deze cursus als scholing moeten volgen! Top! – M. ParelDe cursus Provocatieve Begeleiding van Jan Ruigrok is een meerdaagse cursus die aan te raden is. De cursus is leerzaam en zit vol humor. – Docent en mentor voortgezet onderwijsDe cursus provocatieve begeleiding van Jan Ruigrok kan ik iedereen aanbevelen. Wat een verfrissing! – CharonPrima cursus gevolgd via Medilex. Goed locatie, mooie cursus en goed toepasbaar in de praktijk – Evert