Hoe werk je aan erfgoedwijsheid met leerlingen? Welke betekenis geef jij aan monumenten, tradities en straatnamen? Is dat voor je collega’s net zo? En hoe denken leerlingen hierover? Nadenken over de betekenis van erfgoed noemen we erfgoedwijs denken.
Je staat stil bij verschillende emoties, ideeën en belangen die er spelen. Die van een ander, maar ook die van jezelf. Ga je anders denken over bijvoorbeeld een gebouw nu je meerdere perspectieven hebt gehoord? Om in de klas erfgoedwijs te werken aan een erfgoedwijze houding is het belangrijk ook zelf goed de werkwijze te begrijpen.
In deze training leer je meer over erfgoedwijs denken en hoe je de lessen van Erfgoedwijzer met de klas kunt inzetten. Het sluit aan bij burgerschap. Kinderen leren actief meedenken, empathie tonen en ervaren dat hun stem ertoe doet.
Praktische informatie
Voor wie: Leerkrachten PO.
Locatie: Eigen school of in overleg elders.
Op maat: De teamtraining wordt op maat voor de school gemaakt.
Duur: Tussen de 1,5 en 2,5 uur.
Kosten: Advies en korte trainingen van K&C zijn gratis.