Hoop, humor en herstel als pijlers voor een veilig schoolklimaat
Een veilige school is geen optelsom van protocollen, regels en straffen, maar een plek waar leerlingen en medewerkers zich psychologisch veilig voelen. Maar hoe creëer je deze veilige basis?
Of het nu gaat om pestgedrag, een botsing tussen een leraar en een ouder of juist een ernstig geval van grensoverschrijdend gedrag waarbij ook justitie betrokken is. Met herstelgericht werken buig je deze situaties om tot momenten waar iedereen van leert en waarin relaties zelfs worden versterkt.
Werk aan het opzetten én onderhouden van jouw school als veilige basis!
Tijdens deze vijfdaagse cursus ga je aan de slag met een schoolbrede aanpak voor een veilig en positief schoolklimaat. Na afloop van de cursus:
- Weet je wat een school tot een veilige basis maakt voor ieder die er leert en werkt (en wat dit vraagt van jou)
- Pas je samen met leerlingen en teamleden herstelrecht toe om de schade te herstellen in grote en kleine conflicten
- Gebruik je humor als instrument om spanning een plek te geven
- Zet je herstelgesprekken en – conferenties in om weer in verbinding te komen met je leerlingen, collega’s of ouders
- Weet je hoe je een herstelgerichte cultuur implementeert in je team en op school
Herstelrecht in het kort
Herstelrecht draait om het herstellen van vertrouwen en relaties na een conflict of ingrijpende gebeurtenis. Hieronder valt dus pestgedrag, maar ook grensoverschrijdend gedrag of een ongeluk of overlijden. Herstelrecht geeft handvatten om er samen over te praten en verlies een plek te geven op school. Dit gebeurt door open het gesprek aan te gaan, met aandacht voor iedereen – betrokken bij of geschrokken door de situatie. In plaats van straffen bij ongewenst gedrag, draait het om eigen verantwoordelijkheid, ook voor leerlingen. Ze worden niet uit de groep gezet, maar blijven in verbinding en gaan verder met elkaar. Dit bevordert de psychologische veiligheid van iedereen op school én ontwikkelt bij leerlingen de vaardigheden voor verantwoord burgerschap.
Wat deelnemers zeggen
Er was een veilige sfeer, de kennisoverdracht was goed op niveau en zeer compleet. Het was uitdagend en prikkelend om zelf verder te denken. – docentHeel inspirerend, praktijkvoorbeelden geven een goed beeld, veel ruimte voor inbreng en vragen, veilig gevoel in de groep. – Docent en mentor voortgezet onderwijsHeel praktische cursus. Fijn om ervaringen met anderen uit te wisselen in een prettige sfeer waar iedereen openlijk met elkaar kon praten. – Leraar