Leescultuur in de klas: actief leren met rijke teksten

Informatie

Groepsopdracht beschikbaar

Lukt het jou om leerlingen tot lezen te stimuleren? Veel leerlingen vinden begrijpend lezen immers “saai”. Dat heeft te maken met de teksten die ze tijdens de les moeten lezen. Deze cursus pleit daarom voor een integrale aanpak van lezen. Actief leren met rijke teksten die aansluiten bij de competenties en interesses van de leerlingen staat daarbij centraal.

Aan de hand van verschillende (rijke) tekstfragmenten leer je in deze cursus welke leesdoelen er gesteld kunnen en welke rol jij als leerkracht daarbij speelt. Daarnaast worden er vier didactiekvormen uitgelegd waarbij actief leren en zelfsturing centraal staan. Ook leer je hoe je met leesonderwijs een transfer naar andere vakgebieden maakt. Na het volgen van deze cursus kun je een optimale leescultuur in jouw klas creëren.

Auteur(s)

Mariëlle Heesters-van Gremberghe

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • met een integrale aanpak een leescultuur in jouw klas vormen.
  • leerlingen rijke teksten aanbieden die aansluiten bij hun competenties en interesses.
  • leerlingen met verschillende leesdoelen laten lezen.
  • actief lezen in de klas stimuleren, met een focus op samenwerking en zelfsturing.
  • vier didactiekvormen voor lezen inzetten die bijdragen aan de persoonlijke vorming van de leerling.

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen