In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
Tijdens de cursus ‘Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden’ wordt er in gegaan op de betekenis van stil en teruggetrokken gedrag, druk en onrustig gedrag, angstig gedrag en de consequenties van de meest voorkomende leerproblemen op de taak-werkhouding van kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt de vertaalslag gemaakt naar begeleiding en advisering.
Doelstelling
Na afloop van de cursus
- Beschik je over recente inzichten met betrekking tot gedrags-en leerproblemen bij kinderen tussen 6-12 jaar
- Kun je divers gedrag analyseren, begrijpen en vertalen naar onderwijsbehoeften
- Ben je in staat onderscheid te maken tussen varianten van normaal gedrag en signalen van een mogelijke ontwikkelingsstoornis
- Kun je handelingsgerichte adviezen geven aan ouders en school
Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent, bespreekt casuïstiek en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek op het gebied van gedrags-en leerproblemen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 3 uur voor de praktijkopdracht.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Doelgroep
Psychologen en orthopedagogen werkzaam in de onderwijsadvisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs, in de jeugdhulpverlening en in eigen praktijken.