Salaris al lang niet meer de belangrijkste drijfveer voor leraren

leestijd: 2 minuten
Lerarentekort en werkdruk zijn hot topics, maar wat zoekt de leraar van nu écht in een nieuwe baan? Het gaat niet meer alleen om salaris, maar juist om werksfeer en groeikansen. Hoe speel je daar als leidinggevende of HR-medewerker slim op in? We hebben een paar handige tips voor je!

Voor leraren is het salaris steeds minder vaak de voornaamste reden om op een vacature te reageren. Hoe is de sfeer op school? Welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er? En wat wordt er gedaan om de werkdruk draaglijk te houden? Dat zijn de kwesties waar leraren zich in 2023 mee bezig houden. Toch zien we deze verschuiving niet terug in de vacatures van de meeste scholen: uit de inventarisatie van Neerlandistiek blijkt dat maar 3% van de vacatures laat zien dat scholen de werkdruk voor hun leraren in goede banen proberen te leiden. Wat kunnen leidinggevenden en HR medewerkers doen om weer nieuwe leraren aan te trekken?

De nieuwe prioriteiten van leraren

We zien een verschuiving in de prioriteiten van leraren, vooral wanneer we kijken naar wat zij belangrijk vinden als ze solliciteren. Hoe gaat een school bijvoorbeeld met werkdruk om: stimuleert ze een evenwichtige werk-privébalans? Wat doet de school om dat evenwicht te bewaren?

Ook worden leraren steeds ambitieuzer; leraren zijn over het algemeen zeer nieuwsgierig en gedreven om te groeien en ontwikkelen. Vaak willen ze leren over innovatieve onderwijsbenaderingen en hun vaardigheden verder ontwikkelen om goed onderwijs te bieden aan hun leerlingen. In hoeverre biedt de school hier mogelijkheden voor? Bieden zij zelf scholing of maken ze budget en tijd vrij voor leraren om zelf scholing te volgen?

Hoe trek je met jouw vacatureteksten nieuwe leraren aan?

Benadruk het welzijn van de leraar: neem in je vacatureteksten op hoe je onderwijsinstelling zich inzet om de werklast van leraren te verminderen. Beschrijf specifieke maatregelen zoals administratieve ondersteuning, redelijke werkuren en mogelijkheden voor flexibel werken. Laat zien dat je organisatie begrijpt dat een gezonde werk-privébalans essentieel is voor het welzijn van leraren en hun effectiviteit als docent.

Promoot ontwikkelingsmogelijkheden: laat de groeimogelijkheden binnen je onderwijsinstelling opvallen. Bespreek mentorprogramma’s, trainingen en workshops, en geef voorbeelden van leraren die zich binnen je organisatie hebben ontwikkeld. Toon aan dat je organisatie investeert in de professionele ontwikkeling van haar medewerkers.

Wees realistisch over salaris: hoewel salaris belangrijk blijft, is het van belang om eerlijk en realistisch over je beloningsstructuren te zijn. Geef geen valse hoop over salarisverhogingen, maar benadruk de totale voordelen van werken op je school, zoals werkplezier, professionele groei en de impact die leraren kunnen hebben op het leven van de leerlingen.

Benadruk een positieve werksfeer: beschrijf de cultuur binnen je onderwijsinstelling als positief, ondersteunend en collegiaal. Benadruk het gevoel van gemeenschap en samenwerking onder leraren en hoe dit bijdraagt aan een plezierige werkomgeving.

Gebruik echte verhalen: in plaats van algemene teksten, deel echte verhalen van leraren die in jouw onderwijsinstelling werken. Laat hen hun ervaringen delen over hoe de school hen heeft geholpen hun professionele doelen te bereiken en hoe ze omgaan met de uitdagingen van het onderwijs.

Transparantie over onderwijsvisie: geef in je vacatureteksten inzicht in de onderwijsvisie en -missie van jouw onderwijsinstelling. Laat potentiële kandidaten zien waar jouw school voor staat en hoe ze kunnen bijdragen aan het realiseren van die visie.

Als leidinggevenden en HR-professionals in het onderwijs heb jij de mogelijkheid om het verschil te maken in het aantrekken en behouden van getalenteerde onderwijsprofessionals. Door vacatures aan te passen om de nadruk te leggen op werkdrukverlichting en ontwikkelingsmogelijkheden, kun je onderwijsprofessionals aantrekken die niet alleen passen bij jouw organisatie, maar ook gedreven zijn om bij te dragen aan een positieve toekomst voor het onderwijs.