Hoe houd je jullie OOP sterk, gelukkig en gemotiveerd? 7 tips!

leestijd: 3 minuten

Een goede bedrijfsvoering is de basis voor goed onderwijs. Goede facilitaire ondersteuning en onderwijsondersteunend personeel zijn van groot belang bij goede bedrijfsvoering. Zij zijn verantwoordelijk voor zaken als de (loon)administratie, personeelszaken, duurzaamheid, veiligheid en welbevinden van medewerkers én dragen daardoor bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Hoe houd je jullie OOP sterk, gelukkig en gemotiveerd? Enkele tips!

Scholengemeenschap Were Di | Foto Tom van Limpt

OOP teamtips!

1. Eigen verantwoordelijkheden

Maak ook onderwijsondersteunend personeel verantwoordelijk voor eigen taken en geef ruimte om die naar eigen inzicht in te vullen. Denk aan autonomie binnen hun specifieke expertise, zoals het beheren van ICT-systemen of het organiseren van een veilige schoolomgeving. Bespreek met het hele team heldere doelstellingen die aansluiten bij álle rollen in de school. Dit versterkt het gevoel dat iedereen een onmisbare schakel is in het geheel, en stimuleert persoonlijke ontwikkeling in de dagelijkse praktijk.

Voorbeeld: Administratief medewerker Amira kreeg de verantwoordelijkheid over het bijhouden van het verzuimbeleid en onderzocht zelf hoe ze dat structureel het beste konden aanpakken. Ze richtte een overzichtelijk systeem in, maakte werkinstructies en bewaakte de uitvoering daarvan. Ook TOA Hans kreeg meer autonomie binnen zijn dagelijkse praktijk: hij beheert zelfstandig de voorraad, plant zelfstandig onderhoud aan apparatuur in en geeft signalen door aan de teamleider. Het vertrouwen in zijn vakmanschap zorgt voor rust en eigenaarschap.

2. Goede communicatie

Goede communicatie betekent ook dat informatie de hele organisatie bereikt, dus niet alleen de klaslokalen. OOP’ers missen soms updates of besluiten die hun werk beïnvloeden. Zorg voor regelmatige afstemming waarin ook zij hun stem kunnen laten horen. Eenvoudige zaken, zoals een gezamenlijke weekstart of toegankelijke notulen, kunnen al veel doen voor de onderlinge afstemming en samenwerking.

Boekentip: Leer meer over verbindende communicatie met het boek ‘Verbindend communiceren, hoe dan?‘.

3. Waardering en vertrouwen

Een belangrijke reden om elke dag weer gemotiveerd naar kantoor te komen is, naast de leerlingen, voor de meeste medewerkers waardering en zingeving krijgen voor hun werk. OOP’ers vervullen vaak ondersteunende rollen achter de schermen, waardoor hun bijdrage soms minder zichtbaar is. Benoem daarom actief wat hun inzet betekent voor de school, zowel in woorden als in daden. Laat merken dat hun werk ertoe doet, ook al staan ze niet dagelijks voor de klas. Vertrouwen geef je ook door ze volwaardig te betrekken bij teamprocessen en verantwoordelijkheden.

Voorbeeld: Elke vrijdag eindigen teamvergaderingen met een kort waarderingsmoment. Medewerkers delen waar ze een collega dankbaar voor zijn, óók de OOP’ers. Zo kreeg conciërge Liselot onlangs een compliment voor haar snelle en rustige aanpak bij een waterlekkage, waardoor de lessen gewoon door konden gaan. Zulke momenten maken hun waardevolle inzet zichtbaar en dragen bij aan meer onderling respect en samenwerking.

4. Leer van elkaar

Creëer een cultuur waarin ook OOP’ers hun ervaringen en vakkennis kunnen delen, bijvoorbeeld over leerlingbegeleiding, technische ondersteuning of administratieve processen. Laat zien dat leren niet alleen iets is voor lesgevende teams. OOP’ers kunnen juist waardevolle inzichten bieden die het hele schoolproces versterken.

Tip: Leer meer over feedback geven en ontvangen tijdens de cursus ‘Feedback geven en ontvangen aan collega’s‘.

5. Eigen initiatief

Door personeel ruimte te geven om met eigen initiatieven en plannen te komen, blijf je als schoolorganisatie vernieuwen. Medewerkers zijn meer bevlogen als zij hun eigen ideeën (groot of klein) mogen uitvoeren. Bovendien houdt dit het werk uitdagend. Moedig OOP’ers aan om hun ideeën aan te dragen voor het verbeteren van hun werkomgeving of processen. Of het nu gaat om een andere inrichting van het opslaghok, een voorstel voor efficiëntere leerlingenregistratie of een plan voor energiebesparing, wie initiatief mag tonen, voelt zich serieus genomen. Geef ook tijd en ruimte om dat initiatief daadwerkelijk vorm te geven.

Voorbeeld: Onderwijsassistent Zara begon op eigen initiatief, en in overleg met de leerkrachten, een rustige ochtendstart voor een groepje prikkelgevoelige leerlingen, waardoor deze leerlingen nu rustiger de dag beginnen. Roostermaker Sem kwam met een idee om het toetsrooster digitaler en visueler te maken voor leerlingen. Hij ontwierp een toegankelijk sjabloon dat inmiddels door alle vakgroepen wordt gebruikt. Zulke initiatieven zorgen voor zichtbare impact én meer werkplezier bij de initiatiefnemers.

6. Betrekken bij besluiten

Wanneer het personeel betrokken wordt bij besluiten, ontstaat er minder weerstand en meer begrip. Veel besluiten die in de school worden genomen, raken ook het werk van OOP’ers. Betrek hen daarom actief bij deze processen, zodat hun kennis en dagelijkse ervaring wordt meegenomen. Dit vergroot niet alleen de draagkracht, maar ook de kans op betere beslissingen.

Podcasttip: Hoe vertaal je teamsucces naar mooie onderwijsresultaten? Kom erachter tijdens het luisteren van deze aflevering van Tjipcast.

7. Creëer een veilige sfeer

Zorg dat OOP’ers zich net zo veilig voelen als de rest van het team. Dit begint bij erkenning en eindigt bij handelen als er iets speelt. Heb oog voor de positie van OOP’ers in sociale verhoudingen en bied ruimte om zorgen of knelpunten bespreekbaar te maken, zonder dat ze bang hoeven zijn voor repercussies. Een veilige school begint bij een veilige werkplek voor iedereen.

Tip: Meer lezen over sociale veiligheid op jouw school? Lees dan dit artikel!

Met welke van bovenstaande tips ga jij aan de slag in je school?