Er zijn talloze termen in omloop die verwijzen naar verschillende vormen van leren en ontwikkelen, zoals bijscholing, nascholing, cursus, training, workshop, coaching, intervisie en supervisie. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk? En wat is het verschil tussen ze? Helaas is er geen eenduidige definitie of classificatie van deze termen. Ze worden vaak door elkaar gebruikt of verkeerd begrepen. Dit leidt tot verwarring en frustratie bij de onderwijsprofessional die op zoek is naar een geschikte activiteit. Het wordt tijd dat er meer duidelijkheid en consistentie komt in het gebruik van deze termen, want zeg nou zelf: een activiteit vinden die aansluit bij je leerdoelen, behoeften en voorkeuren is al lastig genoeg.
Met scholing bedoelen we alle vormen van professionele ontwikkeling die het mogelijk maken om kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Door alle activiteiten onder één noemer te brengen, maken we het overzichtelijker en duidelijker voor iedereen. Scholing is een bekend en veelgebruikt woord dat in het dagelijks leven vaak wordt gebruikt om het bijspijkeren van kennis en vaardigheden aan te duiden. Door het woord scholing te gebruiken, weet idereen waar we het over hebben. Bovendien maakt het de communicatie tussen onderwijsprofessionals, scholen en aanbieders eenvoudiger.
Maar scholing gaat verder dan het aanbieden van activiteiten. Het gaat om het ontwikkelen van een leermentaliteit en een mindset die gericht is op continue ontwikkeling. Scholing gaat over het blijven ontwikkelen van kennis en vaardigheden, zodat onderwijsprofessionals hun leerlingen optimaal kunnen ondersteunen. Door (her-na- en bij-) scholing centraal te stellen, erkennen we dat leren en ontwikkelen een doorlopend proces is dat onderwijsprofessionals helpt om te blijven groeien.
Scholing is ook een sociaal concept. Het gaat niet alleen om het vergroten van individuele kennis en vaardigheden, maar ook om het delen van kennis en ervaringen met collega’s. Door samen te leren en te ontwikkelen, versterk je niet allleen je professionaliteit, maar ook dat van het onderwijs als geheel. Samenwerking en interactie tussen onderwijsprofessionals is een belangrijke pijler van scholing en kan leiden tot innovatie en verbetering van het onderwijs.
Het gebruik van het woord scholing zorgt voor duidelijkheid en eenduidigheid in de communicatie rondom professionaliseringsactiviteiten in het onderwijs. Het biedt een overkoepelend begrip dat alle vormen van leren omvat en het benadrukt de waarde van continue ontwikkeling voor onderwijsprofessionals. Daarom roepen wij alle onderwijsprofessionals op om scholing centraal te stellen in hun ontwikkeling en professionalisering. Scholing: het woord voor alle professionaliseringsactiviteiten in het onderwijs.
Als schoolleider is het goed om bij te blijven en je verder te ontwikkelen. De master Educational Leaderschip leidt je op tot een excellente schoolleider die in de school een innoverende onderzoekscultuur kan creëren.
Jij staat aan het roer van je school en ja, dat is een flinke klus! Van visie tot uitvoering, jij bent de spil in het web. Maar hoe houd je jezelf staande én geïnspireerd tussen al die rollen en verantwoordelijkheden? In dit artikel duiken we in de wereld van de schoolleider en bieden we handvatten die je helpen in balans te blijven.