Toekomstgericht onderwijs, wat betekent dat voor mijn onderwijspraktijk?  

leestijd: 2 minuten

Het Nederlandse curriculum is al sinds 2006 grotendeels ongewijzigd. Omdat de samenleving en het onderwijsveld sterk zijn veranderd, werkt SLO samen met leraren, schoolleiders, vakverenigingen en wetenschappers aan een actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s. Het doel is om het onderwijs beter te laten aansluiten op de toekomst. In dit artikel geven we toelichting over de ontwikkelingen van deze veranderingen.  

Burgerschap en digitale vaardigheden 

In het huidige curriculum waren burgerschap en digitale geletterdheid geen verplichte onderdelen. Daar komt verandering in, is te lezen op actualisatiekerndoelen.nl. Op 1 september 2025 zijn de nieuwe kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid opgeleverd. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld samen met scholen en experts, getest op meer dan 180 scholen en voorzien van concrete aanwijzingen voor leraren. Vanaf 1 augustus 2027 worden ze naar verwachting wettelijk van kracht, maar scholen kunnen er nu al mee aan de slag.  

Ook de kerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal zijn in 2025 toegevoegd. Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs worden nog aparte functionele kerndoelen ontwikkeld, waarvan de oplevering gepland staat op 21 november 2025. 

Tip: Luister naar deze podcast over digitale geletterdheid en hoe dat net zo van belang gaat worden als rekenen en taal.  

Toekomstgericht onderwijs 

De vernieuwing van het curriculum is volgens Rijksoverheid bedoeld om het onderwijs toekomstgerichter te maken. Daarbij gaat het om: 

  • een betere balans tussen kennis, persoonsvorming en leren samenleven; 
  • meer samenhang binnen en tussen vakken en leergebieden; 
  • een minder overladen curriculum; 
  • concretere en beter geformuleerde doelen; 
  • meer duidelijkheid en ruimte voor eigen keuzes van scholen en leraren. 

Hiermee sluit het onderwijs beter aan op de arbeidsmarkt en de maatschappij van morgen. 

Tip: Met de workshop ‘Navigeren door burgerschapsland‘ leer je als school je eigen burgerschapsweg bewandelen.  

Planning SLO 

De planning van de actualisatie ziet er als volgt uit: 

  • Nederlands en rekenen/wiskunde: definitieve conceptkerndoelen opgeleverd in april 2025; wettelijk verwacht vanaf 1 augustus 2026. 
  • Burgerschap, digitale geletterdheid en Nederlandse Gebarentaal: opgeleverd in september 2025; wettelijk verwacht vanaf 1 augustus 2027. 
  • Andere leergebieden (moderne vreemde talen, mens & maatschappij, mens & natuur, kunst & cultuur, bewegen & sport): concepten opgeleverd in november 2024; momenteel in beproevingsfase, wettelijke invoering rond 2027. 
  • Examenprogramma’s bovenbouw vo: sinds oktober 2024 beschikbaar als concept; beproefd in schooljaar 2025–2026. 

Tip: In één klap de digitale vaardigheden verbeteren met je team? Bootcamp digitale geletterdheid door Cloudwise zou je daarbij kunnen helpen.  

De actualisatie van het curriculum betekent dat scholen de komende jaren stap voor stap werken met vernieuwde kerndoelen. Waar vroeger vooral kennis centraal stond, komt er nu meer aandacht voor burgerschap, digitale vaardigheden en samenhang tussen vakken. Voor leraren biedt dit meer richting én ruimte om het onderwijs af te stemmen op hun leerlingen. Voor leerlingen betekent het dat zij beter worden voorbereid op een toekomst waarin kennis, maatschappelijke betrokkenheid en digitale geletterdheid onmisbaar zijn.