Starten als leerkracht? Overweeg eerst invalwerk 

leestijd: 3 minuten

Aan het einde van je studie sta je als startende leerkracht voor een belangrijke keuze: ga je direct voor een vaste baan, studeer je verder of kies je voor invalwerk? In een gesprek vertelden de startende leerkrachten Jille, Sophie, Lisanne en Merel over hun positieve én uitdagende ervaringen als invalleerkracht. 

Wereldwijs

De natuurlijke eerste stap voor nieuwe leerkrachten 

Sommige startende leerkrachten kiezen na hun LIO-stage en het behalen van hun pabo- of masterdiploma bewust voor invalwerk. Voor velen voelt beginnen als invalleerkracht als een logische eerste stap in hun loopbaan. Jille vertelt:

Invalwerk biedt jou dus de kans om praktijkervaring op te doen, verschillende schoolculturen te leren kennen en de overgang van opleiding naar werk soepeler te maken. Sophie benoemt een ander voordeel: 

Er zijn dus minder verantwoordelijkheden en administratief werk voor invalleerkrachten. Waardoor ze vaak op tijd klaar zijn en geen werk mee naar huis hoeven te nemen. Ook de flexibiliteit spreekt hen aan. Ze kunnen zelf bepalen wanneer en waar ze werken. Dat geeft inzicht in wat echt bij hen past en draagt bij aan hun motivatie en werkplezier. 

Tip: Lees het artikel Invallen op scholen als invalleerkracht van Juf Maike, waarin zij haar eigen ervaringen met invallen deelt. 

Vervangerspool 

Maar wie kan je helpen om aan de slag te gaan als invaller? Een vervangerspool wordt meestal georganiseerd door een schoolbestuur of een samenwerkingsverband van besturen. Daarnaast zijn er ook losse of regionale organisaties die invalwerk breder organiseren.  

Binnen een vervangerspool heb je een contactpersoon bij wie je je wensen en behoeften kunt aangeven. De vervangerspool zoekt vervolgens voor jou naar geschikt invalwerk en houdt rekening met je beschikbaarheid. Bij sommige vervangerspools wordt ook af en toe gekeken hoe je invalervaring op een nieuwe school was. Je ontvangt vaak je loonstrookje via de vervangerspool.  

Begeleiding: cruciaal voor succes 

Hoe zit het met de begeleiding als invalkracht in het onderwijs? Jille, Sophie, Lisanne en Merel geven aan dat ze goede begeleiding belangrijk vinden. Maar hebben dit zelf wisselend ervaren. Soms is er nauwelijks ondersteuning, soms juist wat meer. Sophie vertelt:  

Tip: Wil je tips als startende leerkracht? Luister dan naar de podcastserie: beleef het eerste jaar voor de klas mee door de ogen van twee starters van VO-raad luisteren. Zoek je juist tips specifiek voor invalleerkrachten? Lees dan Het grote invalboek – 151 adviezen om invallen op school tot een succes te maken van Simone van Dijk. 

Aanrader of afraden 

Vaak merk je pas of iets een goede keuze is als je het ook aan anderen zou aanraden. Sophie vertelt: 

In het algemeen raden Jille, Sophie, Lisanne en Merel allemaal aan om invalwerk te doen, maar meer als een tijdelijke fase: een waardevolle opstap naar een vaste baan, niet per se als eindstation. Lisanne zegt hierover: 

Enthousiast? 

Ben je een (startende) leerkracht en enthousiast geworden om als invalleerkracht aan de slag te gaan? Kijk dan vooral naar verschillende onderwijsorganisaties met een invalpool. Wie weet is het een goed opstapje en brengt het je nog meer. Met het tekort aan leerkrachten kun je zeker iets bijdragen.