Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog Tim Leary, kan je mogelijk wat inzichten en tools geven om de flow terug in je klas te brengen.
De Roos van Leary beschrijft hoe gedrag van mensen elkaar beïnvloedt. Het model werkt vanuit twee kanten:
Samen vormen ze een interactiecirkel die laat zien welk gedrag welk ander gedrag oproept. Kort gezegd: hoe jij je opstelt, bepaalt voor een groot deel hoe je leerlingen reageren.
Tip: Wil je meer lezen over groepsdynamiek in de klas? Bekijk dan de boeken Ontwikkeling in de groep of Groepsdynamiek in het onderwijs.
| Gedrag | Kenmerken | Voorbeeld in de klas |
| Boven – Tegen (dominant-tegenwerkend) | Uitdagend, kritisch | Leerling plaagt of stoort anderen |
| Boven – Mee (dominant-meewerkend) | Sturend, leidinggevend | Leerling neemt initiatief bij groepsopdrachten |
| Onder – Tegen (volgend-tegenwerkend) | Afwerend, koppig | Leerling weigert instructies op te volgen |
| Onder – Mee (volgend-meewerkend) | Meegaand, ondersteunend | Leerling volgt opdrachten rustig en helpt anderen |
De kern van de Roos van Leary: gedrag roept gedrag op. Vriendelijk gedrag lokt meestal vriendelijk gedrag uit, tegenwerking roept vaak nog meer tegenwerking op en dominant gedrag zorgt er vaak voor dat de ander juist volgzamer wordt.
Dat betekent dat als een leerling uitdagend is en jij zelf ook fel reageert, de spanning waarschijnlijk toeneemt. Blijf je daarentegen rustig, duidelijk en vriendelijk, dan geef je de ander ruimte om ook rustiger te worden.
In de Roos zie je acht gedragsposities. Als je die herkent, kun je bewuster reageren op wat er gebeurt in je groep:
Tip: Ga naar het congres Groepsdynamica in de klas – po om nog meer te leren over groepsdynamiek.
De Roos van Leary helpt je om patronen te doorbreken. Door te zien welk gedrag jouw leerlingen laten zien, en bewust te kiezen hoe jij daarop reageert, kun je het groepsklimaat positief sturen. Zo ontstaat er rust, vertrouwen en samenwerking. Leerlingen voelen zich veiliger, leren beter, en jij kunt met meer plezier lesgeven.