Scholen hebben moeite om voldoende leraren aan te trekken en te behouden, waardoor klassen steeds vaker worden samengevoegd en leerlingen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Natuurlijk is het uitermate belangrijk om zo snel mogelijk nieuwe leraren op de arbeidsmarkt te krijgen. Arbeidsmobiliteit kan worden ingezet om nieuwe leraren aan te trekken door middel van bijvoorbeeld zij-instroomtrajecten, waarbij mensen vanuit een andere branche de overstap maken naar het onderwijs en daar verschillende functies uit kunnen proberen.
Maar wellicht nog belangrijker is het om te zorgen dat huidige leraren zich goed en gelukkig voelen in hun baan. Het gevoel hebben dat werkzaamheden flexibel zijn en leraren vrij zijn om keuzes te maken wat betreft hun functie kan hieraan bijdragen. Wanneer leraren de regie mogen nemen over hun eigen loopbaan en aangemoedigd worden om voor zichzelf te kiezen, voelen ze zich minder vastgezet in hun werk en ervaren ze minder werkdruk.
Op welke manier kun je als leraar arbeidsmobiliteit dan inzetten om je werkdruk te verlagen en flexibeler te werken? Overweeg eens één van de volgende opties:
Hoe staat het met jouw arbeidsmobiliteit?
Ben je minimaal 2 jaar rector-bestuurder en wil je je samen met andere ervaren rector-bestuurders verder professionaliseren? Dan is dit leertraject mogelijk iets voor jou.
De rol van rector bestuurder is vaak best complex omdat je twee petten op hebt: die van rector en die van bestuurder. Tijdens dit traject komen verschillende inhoudelijke onderwerpen aan bod waar een rector-bestuurder mee te maken heeft. We besteden veel tijd en aandacht aan intervisie, waarin uitdagingen van de rector-bestuurder besproken worden. Daarnaast is er veel ruimte voor het delen van ervaringen en netwerken met anderen uit deze doelgroep.
Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’