Digitale geletterdheid in je schoolteam: aan de slag!

leestijd: 1 minuut

Kinderen die fake news van betrouwbare bronnen kunnen onderscheiden. Kinderen die digitaal kunnen zoeken, maken, programmeren, repareren en analyseren. Kinderen die zelfstandig, creatief en veilig kunnen werken met de enorme rijkdom en uitdagingen die de digitale wereld ze te bieden heeft: dat is waar digitale geletterdheid over gaat. (SLO, 2022)

Wereldwijs

Meindert-Jan Bol is bovenschools ict-coördinator en werkte met een schoolteam aan een gedeelde visie en een plan voor digitale geletterdheid op hun school. Wat waren zijn stappen?

Als eerste is het handig om een korte uitleg te geven over wat jij en jouw team onder digitale geletterdheid verstaam en hoe SLO digitale geletterdheid heeft onderverdeeld in de vier deelgebieden: informatievaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en ICT-basisvaardigheden. Bespreek alle deelgebieden zodat je over hetzelfde praat.

Ga daarna aan de slag met een curriculair spinnenweb: hoe werkt het? En wat is het eigenlijk? Wat je ook doet, alle negen onderdelen van het spinnenweb hebben invloed op de andere onderdelen. Voor ieder onderdeel bevat het spel kaartjes met stellingen en de opdracht is om voor dit onderdeel maximaal vier stellingen te kiezen, waarvan je met je groepje vindt dat het beste bij je school passen.

Ben je benieuwd hoe Meindert-Jan dit heeft toegepast binnen zijn team? Lees dan hier verder.