De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school.

Wil jij je als schoolleider blijven ontwikkelen? Dit herregistratietraject voor leidinggevenden focust op twee hoofdthema’s: persoonlijk leiderschap en het managen van verandering. Daarbij werken we volgens het zogenaamde 3K-model. Dat houdt in dat leren tot stand komt op drie niveaus: kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Dit traject koppelt reflectie en literatuur aan de praktijk van jouw eigen werkveld, waarbij ‘do-to-learn’ centraal staat.

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?