De beroepsstandaard beschrijft het fundament van het vak van schoolleider. Dit vak is meer dan ooit in beweging. Het is belangrijk om samen met iedereen in en om het onderwijs een gezamenlijke taal te hebben, om de maatschappelijke opdracht van goed onderwijs voor alle leerlingen te blijven vervullen.

Bij leiderschapspraktijken gaat het om wat je als schoolleider doet: je handelingen en je gedrag dat door anderen wordt gezien en ervaren. Je kunt per leiderschapspraktijk nagaan wat er nodig is vanuit je eigen rol en positie in de school, afhankelijk van de context en ontwikkeldoelen van de school. We onderscheiden vijf leiderschapspraktijken:

  1. Leidinggeven aan visiegestuurd werken
  2. Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers
  3. Leidinggeven aan de schoolontwikkeling
  4. Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit
  5. Leidinggeven aan verbinding met de (bredere) omgeving

𝘎𝘦𝘦𝘧 𝘭𝘦π˜ͺπ˜₯π˜ͺ𝘯𝘨 𝘷𝘒𝘯𝘢π˜ͺ𝘡 𝘫𝘦 𝘩𝘒𝘳𝘡 𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘩𝘰𝘢π˜₯ 𝘡𝘒𝘭𝘦𝘯𝘡. Leer van ervaren leidinggevenden hoe je startende docenten zo goed mogelijk begeleidt. Zodat zij als mens kunnen wortelen en als leerkracht kunnen floreren. En je jouw kansen op behoud van hen voor je school vergroot.

Wat voor schoolleider wil je zijn? Vanuit welke focus geef je leiding? En waar begin je als je het leerproces wilt optimaliseren? Peter DeWitt beschrijft zes invloeden die het verschil maken als je het onderwijs op je school wilt verbeteren.

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?