E-learning: De 4 Pedagogische Basisdoelen

Kom te weten wat de 4 pedagogische basisdoelen precies zijn en hoe jij ze simpel en snel kunt toepassen tijdens het werken in de kinderopvang.

E-learning: Interactie met Peuters

Deze cursus bespreekt de zes interactievaardigheden die iedere pedagogisch professional nodig heeft om goede opvang te bieden aan peuters. Na het volgen van deze cursus ben jij in staat om nog betere opvang te bieden en ben je bovendien goed voorbereid op een GGD-inspectie.

E-Learning Ontwikkeling 0-12 jarigen

Bij het ouder worden veranderen kinderen niet alleen op lichamelijk gebied. Ze begrijpen steeds meer, leren één of meerdere talen, maken contact met anderen en nog veel meer…. In deze e-learning staat de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar centraal.

E-Learning module Kind in Zicht gesprekken

Met de e-learning module Kind in Zicht gesprekken krijg je handvatten hoe je door middel van kind gesprekken je zicht op de onderwijsbehoeften van je leerlingen kunt vergroten. Zo doorlopen we in deze module manieren hoe je door de leerling als bron te gebruiken beter begrijpt hoe de leerling leert.

E-Learning module Welbevinden

In de e-learning module Welbevinden duiken we dieper in op de begrippen relatie, competentie en autonomie; waarom hebben deze begrippen zo’n invloed op ons welbevinden? Wat gebeurd er in ons brein wanneer we (geen) fijne relaties hebben, ons (niet) competent voelen en (geen) autonomie over ons leerproces hebben? En hoe kunnen we op school het welbevinden positief beïnvloeden? Je ontdekt hoe welbevinden samenhangt met leren en ontwikkelen waardoor je het begrip welbevinden in een veel breder perspectief kunt plaatsen.

E-Learning module Autonomie

In de e-learning module Autonomie verkennen we wat er in het brein gebeurt als een leerling autonomie ervaart. Hierdoor begrijp je het potentiële positieve leereffect van autonomie. Maar autonomie vraagt veel van het brein, juist van het functiegebied dat nog niet is uitgerijpt, de frontale kwab. Maak in deze module daarom kennis met de voorwaarden voor succes om te leren vanuit autonomie.

E-Learning module Puberbrein

In de e-learning module Puberbrein zoomen we in op de ontwikkeling van de tiener. Je verrijkt je kennis over hoe het brein zich ontwikkelt in de puberteit. Je krijgt daarbij inzicht in de werking van het emotiecentrum, de frontale kwab en beloningssystemen waardoor je pubers met andere ogen kunt gaan bekijken.

E-Learning module Sociale ontwikkeling

De e-learning module Sociale ontwikkeling gaat in op hoe sociaal gedrag zich ontwikkelt en hoe dit aangestuurd wordt vanuit het brein. Wat doet het leren in een sociale context met het brein? Waarom zijn vriendschappen en sociale hiërarchie zo belangrijk voor het leren? En hoe kun je dit stiumuleren?

Dialoogavond: Pedagogisch verhouden tot digitale ontwikkelingen

Op deze avond - op donderdag 22 mei in het Rotterdamse Dokhuis - gaan we met elkaar in gesprek over ons pedagogisch verhouden tot de digitale ontwikkelingen.

Sabrina Alhanachi op onderwijsavond bij ISK Ithaka in Utrecht: ‘Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend’

Sabrina Alhanachi neemt op donderdag 3 april de vijfde en voorlaatste NIVOZ-onderwijsavond voor haar rekening. De titel luidt: 'Culturele responsiviteit: verbindend en bemoedigend'. Ze geeft - ook vanuit haar eigen bedrijf - lezingen en trainingen, ook op het gebied van kansengelijkheid en professionele leergemeenschappen

Veilige Gehechtheid: Hoe herken je en repareer je relationele breuken?

In dit webinar staat de Gids over Gehechtigheid centraal. Zo is er aandacht voor het onderliggend therapeutisch model: de Dyadic Developmental Therapy. Verder maken de deelnemers kennis met de principes van SANE: Speelsheid, Acceptatie, Nieuwsgierigheid en Empathie en wordt stil gestaan bij effectieve co-regulatie en de affectief-reflectieve dialoog tussen ouder/opvoeder/therapeut en kind

Didactisch Coachen (serie)

‘Goed zo!’ zeg je tegen een leerling. Weet deze leerling ook wat ze goed heeft gedaan? Zodat ze de volgende keer met iets meer zelfvertrouwen aan een opdracht begint?

Basistraining Mediërend Leren Omdat alle kinderen, jongeren en jongvolwassen recht hebben op een inclusieve samenleving en inclusief onderwijs

Mediërend Leren is gericht op het bevorderen van het leer- en ontwikkelvermogen via een geïntegreerde training van de cognitieve, executieve functies en sociale, emotionele en affectieve vaardigheden op basis van een liefdevolle en kwalitatieve interactiestijl. Een concept waarin de mogelijkheden, kwaliteiten, talenten en beperkingen van de mens het centrale uitgangspunt vormen van het dagelijks handelen en het ontwikkelproces.

De kunst van het leren

Een alternatieve verdieping in pedagogiek en didactiek Voor (zeer) ervaren docenten, die hun kennis en vaardigheden op gebied van didactiek en pedagogiek willen verdiepen

Boeien met Storytelling

In het theater vragen de makers zich continu af: Is het nog de moeite waard om te blijven kijken? In de training Boeien met Storytelling stellen we die vraag ook. Je kijkt naar je lessen door de bril van het theater en zorgt ervoor dat het antwoord op die vraag onbetwist JA zal zijn, na het volgen van de training.

Lesgeven met flair, lef en zelfvertrouwen

In deze training leer je hoe je met flair in de aandacht staat en met zelfvertrouwen de boodschap overdraagt. Zónder er een onemanshow van te maken. Je bent ten slotte docent, geen cabaretier.

Overwicht

Over hoe je uit strijd met leerlingen blijft en de touwtjes in handen houdt.

De hele klas geboeid houden

Maak jouw les de moeite van het opletten waard! Als docent heb je een flinke uitdaging, namelijk het boeien van leerlingen! Dat doe je met interessante lessen. Maar een les wordt pas echt interessant als jouw manier van vertellen dat is. 

Instructeur mbo

De opleiding Instructeur mbo richt zich op de pedagogisch-didactische kennis, vaardigheden en gedragingen van een instructeur. Daarbij staat het aanbieden van onderwijsactiviteiten, werken aan kwaliteit en deskundigheid centraal.

Van niveau 3 naar niveau 4 – Gespecialiseerd Pedagogisch

Heb je de opleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang (niveau 3) afgerond, dan kun je bij Variva het aangepaste opleidingstraject ‘ Van niveau 3 naar niveau 4’ volgen. Dit houdt in dat je een aantal vrijstellingen krijgt voor het basisgedeelte van de opleiding.